W pociągach Kolei Dolnośląskich testowany był system ECTS. Daje on możliwość prowadzenia pociągu przez jednego maszynistę i zachowania prędkości powyżej 130 km/h. System zatrzyma także pociąg w razie niebezpieczeństwa.
ICTS to Europejski Systemu Sterowania Pociągiem. Do tej pory tylko składy PKP Intercity korzystały z tego rozwiązania na centralnej magistrali kolejowej. 7 lutego odbyły się próbne przejazdy pociągów Kolei Dolnośląskich. Zdaniem przewoźnika może to przynieść tylko korzyści.
- Dzięki ETCS maszynista jest pod stałym nadzorem, system automatycznie zatrzyma pociąg, kiedy ten nie zareaguje w porę na sygnały z zewnątrz. Pociągi przystosowane do użytkowania ETCS mogą jechać z prędkością od 130 do 160 km na godzinę z jednym maszynistą, a nie, jak w przypadku braku systemu, obowiązkowo z dwoma - mówi wiceprezes Kolei Dolnośląskich Wojciech Zdanowski.
Główne elementy systemu znajdują się w infrastrukturze kolejowej. Komputer sterujący, czyli punktowe urządzenia przekazujące informacje z toru bezpośrednio do kabiny maszynisty. Dodatkowo urządzenie przetwarza sygnał z torów. Na liniach Legnica - Węgliniec i Legnica - Wrocław Opole zainstalowano poziom 2. systemu ETCS. Między Legnicą i Opolem system już sprawuje się znakomicie.
- ETCS to przyszłość całego transportu kolejowego. Póki co fabrycznie przystosowane do korzystania z systemu są nasze pociągi typu Impuls, ale z czasem zamierzamy zmodernizować pod tym kątem cały nasz tabor - zaznacza prezes marszałkowskiego przewoźnika Damian Stawikowski.
Z wdrożenia systemu wynikają korzyści finansowe, bo skład będzie obsługiwał tylko jeden maszynista. Pociąg będzie jechał z większą prędkością, co jeszcze bardziej skróci czas podróży.
Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?
W pociągach Kolei Dolnośląskich testowano nowoczesny system sterowania komentarze opinie
Pierwsze zdanie w artykule i już błąd... (nie lead). Patrzcie co piszecie, szczególnie, jeżeli chodzi o nazewnictwo... Pisanie, żeby cokolwiek napisać nie zawsze jest dobre. Co do samego ERTMS na tej linii - bardzo dobrze, że jest, mam nadzieję, że z Węglińcem poradzą sobie, bo testy trwają już kilka lat (z resztą przewoźnicy z całego kraju przyjeżdżają testować tabor u nas). ERTMS (ETCS jako jego część) jest istotnie przyszłością kolei, szczególnie międzysystemowo i będzie pomagać w bezpieczeństwie + sprawnym zarządzaniem ruchem na sieci