:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
teraz 11°C
powietrze Złe

Zakupy przez internet w polskiej rzeczywistości

Po godzinach, Zakupy przez internet polskiej rzeczywistości - zdjęcie, fotografia
Redakcja 07/10/2019 09:52

Zakupy przez internet to dla nas codzienność. Zdecydowana większość Polaków przyznaje, że chętnie decyduje się na e-shopping, bo zakupy z dostawą do domu są szybsze, tańsze i po prostu wygodniejsze. Kupujemy prawie wszystko: kosmetyki, ubrania, książki, nawet samochody. Nic więc dziwnego, że sprzedaż internetowa w Polsce tak dynamicznie rośnie.

E-commerce w Polsce

W Polsce początek zakupów z dostawą do domu sięga lat 90., kiedy to zaczęły wchodzić zakupy na telefon. Telezakupy oferowały Polakom różnego rodzaju urządzenia, których atrakcyjność podbijana była ich niedostępnością na krajowym rynku. Bezwzględny wpływ na handel internetowy w Polsce wywarł sukces Amazona i eBaya, uchodzących dziś za gigantów branży e-commerce. Popularność tych platform była oparta na upowszechnieniu sprzedaży przez internet. Dzięki nim handlem mógł się zająć w zasadzie każdy, co zyskało rangę rewolucji. 

Sława e-sklepów dość szybko dotarła nad Wisłę. Pierwszy sklep internetowy, należący do firmy Terent, powstał w 1997 roku, czyli 3 lata po założeniu w USA serwisu aukcyjnego eBay. Następnie pojawiły się sieci Empik i Merlin oraz w 1999 platformy Allegro, jaka jest dziś najpopularniejszym miejscem do robienia zakupów przez internet w Polsce. W zasadzie od końca lat XX wieku zauważa się wyraźny wzrost zainteresowania branżą e-commerce. Od tego czasu zaczęły powstawać lawinowo nowe sklepy internetowe lub stacjonarne oferujące sprzedaż on-line, a także rodzić się nowe technologie, umożliwiające robienie zakupów przez internet jeszcze szybciej, prościej i taniej. W efekcie dziś dostępnych jest wiele kanałów sprzedaży i form płatności. To między innymi dzięki nim toczy się walka o konkurencję, a ta jest ogromna i wciąż rośnie – na początku 2018 roku było zarejestrowanych około 29 tys. sklepów internetowych, czyli o ponad 30% więcej niż jeszcze pięć lat wcześniej – co pokazuje skalę tego przyrostu. 

Dlaczego robimy zakupy przez internet

Robienie zakupów online jest wygodne i ekonomiczne. Obecnie w ofercie sklepów internetowych wiele rzeczy jest tańszych niż w ofercie stacjonarnej. To bardzo atrakcyjne. Ale bardzo atrakcyjne jest także robienie e-zakupów z dostawą do domu, tym bardziej, że można dokonać zamówienia o każdej porze dnia i nocy, co zresztą ułatwiła popularyzacja smartfonów. Jest to bardzo silny kanał sprzedażowy o ogromnym potencjale. Szacuje się, że z pomocą telefonu komórkowego codziennie zakupy robi aż 7% Polaków i tu również zaznacza się tendencja wzrostowa. 

Zakupy przez internet często wygrywają z tymi tradycyjnymi również dlatego, że oferują większy asortyment, który jednocześnie jest indywidualnie dopasowany do potrzeb danego klienta. W internecie można kupić wszystko, nawet sam internet UPC i to taki, na jakim dokładnie nam zależy. Wybrany produkt czy usługę otrzymuje się bez stania w kolejce, nawet bez ruszania się z domu. W Polsce doceniane jest to szczególnie w okresach przedświątecznych, zwłaszcza przed Bożym Narodzeniem, kiedy w toku przygotowań często brakuje czasu. 

Bardzo ważne są w zakupach przez internet prawa konsumenta. Wielu Polaków jest ich świadomych i wie, że  produkt, który nie spełnia ich oczekiwań, można po prostu zwrócić. To rozwiązuje po części problem nieprzymierzonych ubrań i niesprawdzonych sprzętów AGD, czyniąc rynek internetowy jeszcze bardziej przyjaznym. 

Według raportu opracowanego w kwietniu 2019 przez Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, wynika, że czynnikiem najbardziej motywującym do zrobienia zakupów przez internet jest:

  • dostępność sklepów internetowych;
  • brak konieczności jechania do sklepu:
  • nieograniczony czas wyboru.

Respondenci tego badania zwracali uwagę, że e-shopping jest wygodny, tani, nieskomplikowany, bezpieczny i daje większe możliwości wyboru w stosunku do tradycyjnych zakupów. Jednocześnie podkreślając, że tym, co zniechęca jest czas oczekiwania na produkt, wysokie koszty przesyłki i zbyt nachalny marketing. 

Co wkładamy do koszyka na e-zakupach

Jak pokazuje wspomniany już raport Gemini, najczęściej do koszyka podczas e-zakupów wkładamy:

  • odzież, akcesoria i dodatki,
  • obuwie,
  • książki, płyty i filmy,
  • sprzęt komputerowy,
  • meble i elementy wyposażenia wnętrz.

Dużą popularnością cieszy się także zakup kosmetyków online, szczególnie perfum,  w większości dokonywany przez kobiety. Panie częściej też zamawiają artykuły dziecięce, preparaty farmaceutyczne i biżuterię. Panowie natomiast urządzenia RTV/AGD, akcesoria GSM, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, artykuły kolekcjonerskie, a także samochody oraz ubezpieczenia. 

Ciekawym zagadnieniem jest sprzedaż internetowa produktów spożywczych. Chociaż większość znanych i dobrze ocenianych marketów oferuje zakupy z dowozem do domu, większość z nas jednak na nie się nie decyduje. Jeśli kupujemy przez internet żywność, głównie są to produkty stałe, jak kawa i herbata. Ponadto, zanim zdecydujemy się włożyć żywność do wirtualnego koszyka, wcześniej szukamy na jej temat dokładniejszych informacji w sieci (efekt ROPO). 

Zakupy online będziemy robić częściej

Przez internet kupujemy prawie wszystko. Mimo tego, że wciąż jest silna grupa Polaków, która woli tradycyjne zakupy, niż kupowanie kota w worku, większość z nas to jednak zwolennicy e-shoppingu. Prawdopodobnie liczba zadeklarowanych dziś e-konsumentów będzie wzrastać i w kolejnych latach pojawi się ich zdecydowanie więcej niż 60%. Przede wszystkim dlatego, że oferty sklepów internetowych stają się coraz bardziej atrakcyjne. Ważnym czynnikiem jest również rozwój technologii i cyfryzacji. Zakupy z pomocą smartfona zadeklarowało ponad 60% ankietowanych przez Gemini respondentów. To o jakieś 10% mniej niż w przypadku laptopa, choć ta różnica wydaje się nieznacząca, gdy spojrzy się, jak szybko rośnie liczba kupujących przez telefon w ciągu ostatnich kilku lat. W sumie nie powinno to dziwić, skoro smartfony spełniają dziś funkcję przenośnych komputerów osobistych. 

Do częstszych zakupów przez internet skłoniłaby nas obniżka kosztów przesyłki i skrócenie czasu oczekiwania na zamówienie. Zachęcające są także kody rabatowe i zniżki dla kupujących online. A ponieważ to kwestie, nad którymi w e-handlu bardzo poważnie się pracuje, zapewne liczba e-konsumentów w niedługim czasie znacznie wzrośnie, a zakupy przez internet w polskiej rzeczywistości staną się chlebem powszednim.

Reklama

Zakupy przez internet w polskiej rzeczywistości komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama