
Legnica zajęła wysoką 9. lokatę w kategorii miast powyżej 100 tys. mieszkańców o słabej kondycji gospodarczej, czyli charakteryzującymi się wyższym od średniej krajowej bezrobociem i niższymi dochodami. W ogólnym zastawieniu nasze miasto uplanowało się na 1703 miejscu pośród 2473 sklasyfikowanych samorządów.
Ranking dotyczący miast przyjaznych edukacji przygotował specjalistyczny magazyn „Wspólnota”.
- Edukacja na najlepszym poziomie nie zawsze oznacza najwyższe wyniki na egzaminach zewnętrznych, bowiem szkoły i samorządy pracują z uczniami o różnym potencjale i borykają się z odmiennymi wyzwaniami. Bierzemy to pod uwagę i dzięki naszej metodologii możemy wskazać miejsca o wysokiej jakości nauczania. Miejsca, gdzie wysiłek szkół, nauczycieli i samorządów jest większy i przynosi lepsze efekty. „Miejsca sprzyjające edukacji” to ranking, który wskazuje samorządy, gdzie edukacja jest na najwyższym poziomie i gdzie samorząd lokalny dokłada wszelkich starań, żeby uczniowie od najmłodszych lat mogli korzystać z najwyższej jakości kształcenia – informują autorzy opracowania z magazynu „Wspólnota”.
W rankingu brano pod uwagę takie czynniki jak: „dobry start” (m .in. dostępność edukacji, w tym przedszkoli, egzaminy zewnętrzne dla najmłodszych), „nierówności” (poziom ogólny wiedzy uczniów w gminie), „postęp” (rozwój uczniów) i wyniki (czyli egzaminy). W rankingu zwyciężyła gmina Podkowa Leśna (podwarszawska miejscowość), ostanie 2473. miejsce zajął Starogard Gdański. Legnica uplasowała się ex aequo z Długosiodłem na 1703 pozycji.
Oprócz ogólnego rankingu jakości edukacji, redakcja opracowała rożne analizy stanu oświaty w oparciu o poszczególne kryteria jak np. miast powyżej 100 tys. mieszkańców z wyższym niż średnie bezrobociem i niższymi niż przeciętne dochodami. Tu Legnica zajęła 9. miejsce, co świadczy, że pomimo trudności gospodarczych nasze miasto stara się inwestować i wpierać edukację. W tej kategorii wyraźnie zwyciężył leżący południowo-wschodniej Polsce Rzeszów.
- Samorządy w Polsce działają w różnych uwarunkowaniach. Zupełnie inna jest struktura dochodów i zadania miast niż w gminach wiejskich. Inne są też wyzwania edukacyjne na wsi i w mieście. Pod uwagę bierzemy więc wiele czynników i uwarunkowań – wyjaśniają autorzy raportu.
Oprócz wspominanych czynników i dotacji rozpatrywano w rankingu m.in. aktywny udział szkół w programach edukacyjnych finansowanych ze środków zewnętrznych, wzbogacających nie tylko bazę dydaktyczną, ale przede wszystkim spektrum możliwości rozwoju uczniów i nauczycieli. Edukacyjną i wychowawczą rolę szkół w postaci dodatkowych zajęć rozwijające zarówno pasje i zainteresowania uczniów, jak i te wyrównujące szanse edukacyjne dzieci z trudnościami. Przyglądano się także temu, jak gminy wspierają działalność placówek oświatowych pozwalając na wyzwolenie w dyrektorach, a w konsekwencji nauczycielach, uczniach i ich rodzicach, poczucia sprawczości, zaangażowania, kreatywności i tworzenie środowiska otwartego na nowe inicjatywy, innowacje i łamanie schematów.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie