
„Poznaj swojego kontrahenta” - akcję pod taką nazwą rozpoczął Miejski Rzecznik Konsumentów w Legnicy. Tomasz Strojek wystosował pisma z apelem do lokalnych restauratorów oraz hotelarzy.
- Sprawa dotyczy pokazów handlowych, na których konsumenci są poddawani manipulacjom. Przychodzą na prezentacje lub bezpłatne badania , a wychodzą z horrendalnie drogim towarem czy umowa na pakiet usług pseudomedycznych. Takie spotkania maja miejsce najczęściej w wynajętych salach np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych – wyjaśnia Tomasz Strojek.
Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że biorą udział w oszustwie oraz w działalności na pograniczu prawa , nagannej etycznie czym narażają na szwank również swoją reputację. W naszym województwie ujawniono około 300 pokazów, a to niewielki procent pokazów, które się w rzeczywistości odbywają.
Do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Legnicy co najmniej kilka osób w tygodniu zgłasza się z podobnym problemem.
- Skala problemu jest nadal duża, dlatego zwracamy się pisemnie z apelem by wynajmujący pomieszczenia zawsze zweryfikowali kontrahenta poprzez sprawdzenie profilu i historii firmy, opinii, promocji wydarzenia. Wynajmującym sale często nie jest firma prowadząca pokaz, a pośrednik. Warto zapytać, czy sala będzie używana bezpośrednio przez firmę wynajmującą, czy jest wynajmowana w imieniu innego podmiot – radzi Strojek.
Treść apelu Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
W związku z licznymi przypadkami nieuczciwych praktyk do których dochodzi podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej na terenie miasta Legnicy, zwracam się do Państwa z apelem o zachowanie szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia o charakterze handlowym.
Wynajmując sale na pokazy komercyjne nierzetelnym firmom, podmiot wynajmujący może brać udział w działalności na pograniczu prawa, nagannej etycznie lub wręcz przestępczej.
W całej Polsce odbywają się pokazy, podczas których konsumenci są poddawani manipulacją. Nierzetelni sprzedawcy ukrywają przed nimi handlowy cel spotkania, wprowadzają w błąd co do właściwości oferowanych produktów, wmawiają zły stan zdrowia , utrudniają odstąpienie od umowy oraz ,konsumenci nie mogą wyegzekwować wpłaconych kwot lub stosują niedopuszczalne formy nacisku.
W ramach kampanii „Poznaj swojego kontrahenta” (pod patronatem UOKiK ) zwracam uwagę, że brak zachowania ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na pokazy handlowe może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe praktyki i oszustwa.
W związku z powyższym apeluje o skrupulatną ocenę ,czy proponowane spotkania pozostają przede wszystkim w zgodzie z charakterem i przeznaczeniem Państwa placówki ,oraz zweryfikowanie czy pokaz odbędzie się z poszanowaniem prawa , w tym praw klientów oraz podstawowych zasad etyki.
Kontrahenta warto zweryfikować poprzez sprawdzenie profilu i historii firmy , opinii , promocji wydarzenia . Wynajmującym sale często nie jest firma prowadząca pokaz , a pośrednik. Warto zapytać , czy sala będzie używana bezpośrednio przez firmę wynajmującą , czy jest wynajmowana w imieniu innego podmiotu.
W razie wątpliwości można się skontaktować z Polskim Stowarzyszeniem Sprzedaży Bezpośredniej, lokalnym odziałem Federacji Konsumentów, Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Legnicy.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
To okropne, że dalej się tak ludzi naciąga, ale apel o sprawdzanie kontrahentów to akurat powinien być wystosowany do wszystkich przedsiębiorców, bo coraz więcej oszustów jest. Ja zawsze patrzę na opinie w necie, na certyfikaty, KRD przeglądam i jakoś to leci.
@gość A na jakies konkretne certyfikaty patrzysz? Na co trzeba uwagę zwracać?