
Każda firma budowlana, produkcyjna, a często także handlowo-usługowa powinna zadbać o odpowiednią gospodarkę odpadami. Obejmuje to rejestrację w BDO (bazie danych odpadowych), tworzenie dokumentacji, ewidencję wytwarzanych śmieci, ich składowanie i wywóz. Nie każdy przedsiębiorca wie, że ogromną część tych prac może zlecić firmie zewnętrznej. Jak to zrobić i o czym pamiętać, by usuwać wytwarzane śmieci wygodnie i zgodnie z prawem?
W Polsce funkcjonuje specjalna baza, w której gromadzone są informacje o podmiotach wytwarzających odpady lub gospodarujących nimi w inny sposób. W praktyce znajdują się w niej firmy budowlano-remontowe, usługowe (w tym także niektóre sklepy), przedsiębiorstwa produkcyjne, firmy prowadzące recykling i inne formy odzysku, a także te, które profesjonalnie zajmują się odbiorem i utylizacją śmieci.
Rejestr BDO pozwala prowadzić ewidencję odpadów oraz przeciwdziałać wszelkim nieprawidłowościom, takim jak nielegalne składowanie, import, czy utylizacja śmieci niebezpiecznych w sposób zagrażający życiu i zdrowiu. O tym, czy firma powinna być zarejestrowana w BDO decydują obowiązujące przepisy, w tym Ustawa o odpadach z 2012 roku. Szczegółowe informacje o obowiązku rejestracji w systemie można znaleźć na stronach rządowych (między innymi na specjalnym portalu przygotowanym przez Ministerstwo Środowiska).
Aby odpady zostały odebrane i zutylizowane zgodnie z przepisami, ich wywóz należy zlecić profesjonalnemu podmiotowi, który nie tylko podstawi kontener i odbierze śmieci, ale także przygotuje wymaganą dokumentację, zgodną z wymogami BDO. Tego typu usługi świadczy firma Gruznet: https://www.gruznet.pl/. Przedsiębiorstwa wytwarzające odpady mogą zlecić tu między innymi:
Same kontenery można łatwo dopasować do specyfiki prowadzonej działalności i jej skali. Są dostępne w wielu wariantach w zakresie pojemności (od kilku do ponad trzydziestu m³) oraz przeznaczenia (np. pojemnik na gruz czysty, odpady opakowaniowe lub zmieszane). Częstotliwość odbioru śmieci można też elastycznie dostosować do kalendarza prowadzonych inwestycji.
Gruznet działa na terenie całego kraju, w tym we Wrocławiu i w wielu innych miejscowościach Dolnego Śląska. Szczegółową ofertę dla Wrocławia można znaleźć tutaj: https://www.gruznet.pl/dolnoslaskie/wywoz-gruzu-wroclaw/.
Zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy muszą liczyć się z wysokimi karami za nieprzestrzeganie zasad składowania, transportu i utylizacji odpadów. W przypadku przedsiębiorców są one znacznie wyższe. Już samo niezgłoszenie firmy do rejestru BDO lub zgłoszenie po terminie zagrożone jest karą grzywny i aresztu. Z podobnymi konsekwencjami trzeba się liczyć w przypadku zatajenia informacji, lub jeśli gospodarujemy odpadami inaczej, niż zadeklarowaliśmy podczas rejestracji w bazie. Natomiast prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu jest karane od 5 000 do nawet 1 000 000 złotych.
Przepisy przewidują konsekwencje finansowe także w związku z – między innymi – nieumieszczanie numeru na istotnych dokumentach oraz niedostarczenie transportowanych śmieci do zadeklarowanego wcześniej miejsca przeznaczenia.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie