Reklama

Filharmonia w Królewskiej - koncert „Młodzi wirtuozi"

MAJ04

godz: 18:00

W niedzielę 4 maja o godzinie 18:00 w Sali Królewskiej kolejny koncert z cyklu Filharmonia w Królewskiej. Tym razem usłyszymy „Młodych wirtuozów".

Bilety w cenie 40 złotych (normalny), 20 złotych (ulgowy) i 1 złoty (dla uczniów Zespołu Szkół Muzycznych) dostępne są pod linkiem bilety.filharmoniasudecka.pl oraz na godzinę przed koncertem.

Wystąpią:

  • Miłosz Kula (dyrygent)
  • Natalia Dragan (skrzypce)
  • Julia Wroniszewska (wiolonczela)
  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej

Na wydarzenie zaprasza Krystyna Swoboda z Filharmonii Sudeckiej:

„Majowy koncert przeniesie słuchaczy do świata pełnego tajemnic, wzruszeń i głębokich refleksji. A to wszystko za sprawą pięknego repertuaru, w którym usłyszymy „Pavanę" Gabriela Faurégo. Jest to jedno z najbardziej znanych dzieł kompozytora, które odbiega od tradycyjnych tańców, a jednak zachowuje pewną podniosłość. Przesłanie tego utworu to głęboka refleksja nad przeznaczeniem i nietrwałością ludzkiego życia. Pozostając w kręgu muzyki francuskiej zaprezentujemy też nadzwyczajny Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 Camille'a Saint-Saënsa. Nie do końca wiadomo, skąd u kompozytora pojawiło się zainteresowanie wiolonczelą. Być może był to zachwyt nad brzmieniem tego instrumentu, który w każdym rejestrze bez najmniejszych trudności przenika orkiestrę. Wielu znanych kompozytorów i wykonawców uważa ten koncert za najwspanialszy, jaki słyszał świat. Wykona go dla Państwa młoda, utalentowana wiolonczelistka – Julia Wroniszewska.

Pozostałą część repertuaru wypełnią romantyczne dzieła polskich kompozytorów. „Fantaisie brillante sur Faust" op.20 Henryka Wieniawskiego zagra znana Legniczanka – Natalia Dragan. Temat Fausta był bardzo popularny w XIX wieku. Sięgali po niego kompozytorzy w operach, utworach wokalno-instrumentalnych, orkiestrowych i w pieśniach. Szczególną popularnością w czasach Wieniawskiego cieszyła się opera Charlesa Gounoda osnuta na tym temacie. Gdy powstawała Fantazja Wieniawskiego, opera Gounoda znajdowała się u szczytu swej popularności. Kompozytor napisał ją przede wszystkim na użytek własnych koncertów, a znane melodie miały być elementem przyciągającym publiczność.

Ostatnim utworem będzie Uwertura fantastyczna „Bajka" Stanisława Moniuszki. Mizeria kultury muzycznej dziewiętnastowiecznego Wilna była jednym z powodów, dla których Stanisław Moniuszko nie tworzył muzyki symfonicznej. Korzystając z tego, na co mógł liczyć w Wilnie, pisał przede wszystkim pieśni i utwory kameralne.

Sytuacja zmieniła się, gdy w 1858 roku zadebiutował na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego. Po premierze opery „Halka", po doświadczeniu pracy z regularnym zespołem orkiestrowym powstała jedyna większa kompozycja symfoniczna Moniuszki, Uwertura fantastyczna „Bajka". Od swego pierwszego wykonania do dziś jest to jedna z niewielu kompozycji instrumentalnych Stanisława Moniuszki, która niezmiennie funkcjonuje w repertuarze koncertowym. Miejmy nadzieję, że jej podtytuł „Conte d'hiver (Opowieść zimowa)" nie sprowokuje zimy do powrotu”.

 

Aplikacja tulegnica.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 23/04/2025 13:29
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo tuLegnica.pl




Reklama
Wróć do