
W sobotę na peron 5 stacji Legnica przyjechał z Wrocławia wyjątkowy pociąg - na czele składu była odrestaurowana lokomotywa SP42 z roku 1970, a wagony, którymi podróżowali miłośnicy kolei, pochodziły z lat 1928-1930. Zobaczcie nasze zdjęcia.
Przejazd specjalnym historycznym składem był jedną z atrakcji związanych ze 180. rocznicą Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej. Dokładnie 18 października 1844 roku o godz. 10:00 z Dworca Marchijskiego we Wrocławiu odjechał pierwszy pociąg do Legnicy. Rąbek historii uchyla organizator wydarzenia - Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu:
„Dworzec Marchijski we Wrocławiu (inaczej nazywany lub Dolnośląsko – Marchijskim) był jednym z trzech dworców wybudowanych obok siebie, trzech różnych towarzystw kolejowych, co dzisiaj wydaje się niebywałym fenomenem. Powstał rok później niż Dworzec Świebodzki, w odległości zaledwie około 100 m od niego.
W listopadzie 1843 roku Towarzystwo Kolei Dolnośląsko – Marchijskiej otrzymało koncesję na budowę linii kolejowej, która miała połączyć Wrocław ze stolicą Niemiec, Berlinem. Otwarcie legendarnego dworca nastąpiło 18 października 1844 roku, przy dźwiękach fanfar o godzinie 10:00 odjechał pociąg inauguracyjny do Legnicy. Dzień później rozpoczęto prowadzenie regularnego ruchu kolejowego.Był to pierwszy odcinek przyszłej magistrali Wrocław – Berlin. Nowa linia kolejowa połączyła ze sobą ważne ośrodki miejskie: prowadziła ze stolicy Dolnego Śląska przez Legnicę, Bolesławiec, Węgliniec, Lubsko, Gubin oraz Frankfurt nad Odrą do Berlina.
Z biegiem lat i rozwoju kolei Dworzec Marchijski stracił na znaczeniu i jego rolę na początku XX wieku przejął Dworzec Świebodzki. W latach 30. XX wieku został rozebrany i w niczym nie przypominał już okazałej budowli sprzed lat. Pozostało po nim jedno skrzydło wraz z wieżą, ale część dawnej magistrali Wrocław – Berlin to wciąż ważna linia kolejowa, którą na co dzień podróżują setki a nawet tysiące pasażerów”.
Z okazji 180. rocznicy inauguracji przewozów na wspomnianej wyżej trasie miłośnicy historii i kolei mieli w sobotę szansę przejechać się historycznym składem z Wrocławia do Legnicy, a następnie do Rokitek i z powrotem. Cały dochód z biletów przeznaczony był na renowację zabytkowego taboru kolejowego oraz cele statutowe Klubu Miłośników Kolei we Wrocławiu.
Skład ciągnął stary, odrestaurowany spalinowóz SP42 - 001 z roku 1970, a uczestnicy przejazdu podróżowali w wagonach z lat 1928-1930. Na peronie w Legnicy czekało stoisko Kolei Dolnośląskich oraz Marek Żak z Muzeum Miedzi, który zabrał uczestników jubileuszowego przejazdu na półtoragodzinne oprowadzanie po "kolejowych zakamarkach" miasta i opowiedział wiele ciekawostek związanych z historią kolei w Legnicy.
W czasie postoju pociągu na stacji, chętni mogli zwiedzić wagony i kabinę maszynisty.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie