Reklama

Nowe technologie - dobry czy zły wpływ na rozwój dziecka?

Dynamiczny rozwój nowych technologii w ostatnich latach wywołał zaniepokojenie rodziców, nauczycieli i psychologów wpływem tej nowoczesności na rozwój dzieci. Różne badania wykazują, że spędzanie przez dzieci nadmiaru czasu przy urządzeniach elektronicznych może mieć negatywny wpływ na koncentrację i naukę. A jak jest w rzeczywistości?

Wina smartfona, laptopa i Internetu?

Według wielu obiegowych opinii, zachowanie dzieci wynika z czerpania przez nie negatywnych wzorców z sieci podczas nieograniczonych możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych i dostępu do Internetu. Jest to częściowo prawda. Jeżeli dziecko spędza przy smartfonie, tablecie lub laptopie kilka godzin w ciągu dnia, może łatwo się od tego uzależnić i wówczas będzie reagować agresją na każdą próbę ograniczenia korzystania z urządzenia lub jego zabrania. Nie jest to jednak wina tego urządzenia ani treści, do jakich dziecko dociera surfując w sieci; winę za taki stan ponoszą wyłącznie rodzice, którzy pozostawili dziecko z elektronicznym gadżetem bez jakiegokolwiek nadzoru i ograniczeń czasowych.

Tymczasem, według prowadzonych w Stanach Zjednoczonych badań naukowych, nowoczesne technologie mogą oddziaływać na dzieci w pozytywny sposób. Zależy to od wielu czynników, w tym także od częstotliwości korzystania z urządzeń elektronicznych i Internetu oraz sposobu, w jaki dziecko z nich korzysta. Uczeni dowodzą natomiast, że zarówno używanie tych urządzeń bez ograniczeń, jak i całkowite ich nieużywanie, może spowodować zaburzenia funkcjonowania dziecka w życiu codziennym. Z jednej strony traktowanie smartfona czy tabletu jako „zabijacza czasu” i umożliwianie dziecku korzystania z tych urządzeń bez ograniczeń może skutkować uzależnieniem, z drugiej zaś izolowanie dziecka od nowoczesnych technologii, z którymi i tak będzie mieć do czynienia w szkole, jest również nie do przyjęcia we współczesnym świecie. Wniosek jest zatem jednoznaczny: nie izolowanie lub nieograniczone używanie, a umiejętne zarządzanie dostępem dziecka zarówno do wytworów nowoczesnej technologii, jak i treści publikowanych w Internecie jest kluczem do jego prawidłowego rozwoju.

Nowoczesne technologie sprzymierzeńcem dziecka

Nie jest to wcale zdanie pozbawione sensu. Przeciwnie – nowoczesne urządzenia elektroniczne i programy komputerowe mogą przyczynić się nie tylko do prawidłowego rozwoju dziecka, ale także do wzbudzenia u niego szerszego zainteresowania elektroniką, informatyką i programowaniem, co w przyszłości może zaowocować wyborem dobrego, niezwykle popłatnego zawodu. Wszystko zależy od przemyślanego i umiejętnie nadzorowanego przez rodziców korzystania przez dziecko z nowoczesnych urządzeń. Przykładowo, zdecydowanie niedobrym pomysłem jest „zajęcie” trzylatka tabletem z bajką, natomiast umożliwienie sześcioletniemu dziecku zagrania w grę edukacyjną na laptopie (ale bez przesiadywania godzinami przy urządzeniu!) może okazać się zupełnie niezłym rozwiązaniem.

Jednym z podmiotów, które podjęły się realizacji niełatwego zadania, jakim jest oswojenie dzieci z nowoczesnymi technologiami w prawidłowo kontrolowany sposób, jest fundacja Mały Inżynier z siedzibą w Poznaniu, posiadająca placówki w kilku miastach w Polsce i stale się rozwijająca. Na stronie malyinzynier.pl można zapoznać się z ofertą edukacyjną poszczególnych placówek w Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Siedlcach, Białej Podlaskiej i Pile. Zajęcia dla dzieci prowadzone są zarówno w trybie stacjonarnym, jak i online. Chodzi bowiem o to, aby dostęp do nich miało jak najwięcej chętnych, którzy jednak z różnych powodów nie mogą na nie dojeżdżać, często z odległych miejscowości.

Informatyka jest już przedmiotem obowiązkowym w szkole, a umiejętność programowania porównywana jest do znajomości języka obcego – im więcej języków programowania znamy, tym większe szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy w przyszłości. Z pewnością warto więc uzupełnić szkolną wiedzę dziecka. Tym bardziej, że w placówkach Małego Inżyniera nauka kodowania dla dzieci połączona jest z zabawą. A wiadomo, że dziecko najbardziej chłonie nowe wiadomości właśnie podczas zabawy.

Oferta obejmuje różną tematykę zajęć i różne rodzaje kursów. Kurs programowania dla dzieci można odbywać od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych i wieczornych, w trybie weekendowym lub zdalnym. Kurs online organizowany jest w formie webinarów. Uczniowie widzą pulpit prowadzącego, słyszą go i mogą zadawać mu pytania.

Specjalna oferta zajęć przygotowana została na nadchodzące ferie zimowe. Terminy zajęć zostały dopasowane do terminów ferii w poszczególnych województwach. Przez dwa tygodnie dzieci będą mogły zgłębiać tajniki programowania z wykorzystaniem gry survivalowej Minecraft, gdzie można wprowadzać własne modyfikacje. Zajęcia organizowane są dla dzieci w wieku od 5 do 15 lat, z podziałem na poziomy umiejętności.

Jak zatem widać, można zapewnić dziecku korzystanie z nowoczesnych technologii w taki sposób, aby rozwijały one jego kreatywność i samodzielne myślenie. Nie należy „obwiniać” nowoczesnych urządzeń elektronicznych o złe zachowanie dzieci. Warto natomiast zweryfikować własne postępowanie w kwestii czasu poświęcanego dziecku, niestawiania mu granic bądź stawiania ich w nadmiarze.

Aplikacja tulegnica.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo tuLegnica.pl




Reklama
Wróć do