
Dynamiczny rozwój nowych technologii w ostatnich latach wywołał zaniepokojenie rodziców, nauczycieli i psychologów wpływem tej nowoczesności na rozwój dzieci. Różne badania wykazują, że spędzanie przez dzieci nadmiaru czasu przy urządzeniach elektronicznych może mieć negatywny wpływ na koncentrację i naukę. A jak jest w rzeczywistości?
Według wielu obiegowych opinii, zachowanie dzieci wynika z czerpania przez nie negatywnych wzorców z sieci podczas nieograniczonych możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych i dostępu do Internetu. Jest to częściowo prawda. Jeżeli dziecko spędza przy smartfonie, tablecie lub laptopie kilka godzin w ciągu dnia, może łatwo się od tego uzależnić i wówczas będzie reagować agresją na każdą próbę ograniczenia korzystania z urządzenia lub jego zabrania. Nie jest to jednak wina tego urządzenia ani treści, do jakich dziecko dociera surfując w sieci; winę za taki stan ponoszą wyłącznie rodzice, którzy pozostawili dziecko z elektronicznym gadżetem bez jakiegokolwiek nadzoru i ograniczeń czasowych.
Tymczasem, według prowadzonych w Stanach Zjednoczonych badań naukowych, nowoczesne technologie mogą oddziaływać na dzieci w pozytywny sposób. Zależy to od wielu czynników, w tym także od częstotliwości korzystania z urządzeń elektronicznych i Internetu oraz sposobu, w jaki dziecko z nich korzysta. Uczeni dowodzą natomiast, że zarówno używanie tych urządzeń bez ograniczeń, jak i całkowite ich nieużywanie, może spowodować zaburzenia funkcjonowania dziecka w życiu codziennym. Z jednej strony traktowanie smartfona czy tabletu jako „zabijacza czasu” i umożliwianie dziecku korzystania z tych urządzeń bez ograniczeń może skutkować uzależnieniem, z drugiej zaś izolowanie dziecka od nowoczesnych technologii, z którymi i tak będzie mieć do czynienia w szkole, jest również nie do przyjęcia we współczesnym świecie. Wniosek jest zatem jednoznaczny: nie izolowanie lub nieograniczone używanie, a umiejętne zarządzanie dostępem dziecka zarówno do wytworów nowoczesnej technologii, jak i treści publikowanych w Internecie jest kluczem do jego prawidłowego rozwoju.
Nie jest to wcale zdanie pozbawione sensu. Przeciwnie – nowoczesne urządzenia elektroniczne i programy komputerowe mogą przyczynić się nie tylko do prawidłowego rozwoju dziecka, ale także do wzbudzenia u niego szerszego zainteresowania elektroniką, informatyką i programowaniem, co w przyszłości może zaowocować wyborem dobrego, niezwykle popłatnego zawodu. Wszystko zależy od przemyślanego i umiejętnie nadzorowanego przez rodziców korzystania przez dziecko z nowoczesnych urządzeń. Przykładowo, zdecydowanie niedobrym pomysłem jest „zajęcie” trzylatka tabletem z bajką, natomiast umożliwienie sześcioletniemu dziecku zagrania w grę edukacyjną na laptopie (ale bez przesiadywania godzinami przy urządzeniu!) może okazać się zupełnie niezłym rozwiązaniem.
Jednym z podmiotów, które podjęły się realizacji niełatwego zadania, jakim jest oswojenie dzieci z nowoczesnymi technologiami w prawidłowo kontrolowany sposób, jest fundacja Mały Inżynier z siedzibą w Poznaniu, posiadająca placówki w kilku miastach w Polsce i stale się rozwijająca. Na stronie malyinzynier.pl można zapoznać się z ofertą edukacyjną poszczególnych placówek w Poznaniu, Warszawie, Szczecinie, Siedlcach, Białej Podlaskiej i Pile. Zajęcia dla dzieci prowadzone są zarówno w trybie stacjonarnym, jak i online. Chodzi bowiem o to, aby dostęp do nich miało jak najwięcej chętnych, którzy jednak z różnych powodów nie mogą na nie dojeżdżać, często z odległych miejscowości.
Informatyka jest już przedmiotem obowiązkowym w szkole, a umiejętność programowania porównywana jest do znajomości języka obcego – im więcej języków programowania znamy, tym większe szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy w przyszłości. Z pewnością warto więc uzupełnić szkolną wiedzę dziecka. Tym bardziej, że w placówkach Małego Inżyniera nauka kodowania dla dzieci połączona jest z zabawą. A wiadomo, że dziecko najbardziej chłonie nowe wiadomości właśnie podczas zabawy.
Oferta obejmuje różną tematykę zajęć i różne rodzaje kursów. Kurs programowania dla dzieci można odbywać od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych i wieczornych, w trybie weekendowym lub zdalnym. Kurs online organizowany jest w formie webinarów. Uczniowie widzą pulpit prowadzącego, słyszą go i mogą zadawać mu pytania.
Specjalna oferta zajęć przygotowana została na nadchodzące ferie zimowe. Terminy zajęć zostały dopasowane do terminów ferii w poszczególnych województwach. Przez dwa tygodnie dzieci będą mogły zgłębiać tajniki programowania z wykorzystaniem gry survivalowej Minecraft, gdzie można wprowadzać własne modyfikacje. Zajęcia organizowane są dla dzieci w wieku od 5 do 15 lat, z podziałem na poziomy umiejętności.
Jak zatem widać, można zapewnić dziecku korzystanie z nowoczesnych technologii w taki sposób, aby rozwijały one jego kreatywność i samodzielne myślenie. Nie należy „obwiniać” nowoczesnych urządzeń elektronicznych o złe zachowanie dzieci. Warto natomiast zweryfikować własne postępowanie w kwestii czasu poświęcanego dziecku, niestawiania mu granic bądź stawiania ich w nadmiarze.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie