Reklama

Rekordowy budżet Dolnego Śląska na 2025 rok

Regionalny budżet, który zaplanowano na 2025 rok, po raz pierwszy w historii samorządu przekroczy 4 miliardy złotych. Dla Dolnoślązaków oznacza to wiele nowych inwestycji i dalszy dynamiczny rozwój całego regionu. Najwięcej pieniędzy samorząd województwa przeznaczy na transport, ochronę zdrowia, rolnictwo i ochronę środowiska, a także kulturę, edukację i integrację społeczną.

Rekordowy budżet na 2025

Samorząd województwa będzie miał w przyszłym roku do dyspozycji ponad 4,1 miliarda złotych. Składają się na to wyższe o przeszło pół miliarda złotych dochody budżetowe oraz zwiększona o ponad 217 milionów złotych w stosunku do ubiegłego roku dotacja na realizację zadań krajowych i tych finansowanych ze źródeł zagranicznych.

Warto podkreślić, że kwota na inwestycje przekracza 2,1 miliarda złotych i jest to więcej niż przeznaczano na ten cel w ostatnich trzech latach łącznie. Zarząd województwa znacząco zwiększył też środki na rozwój kultury oraz poprawę systemu zdrowia. 

- Nie zwalniamy tempa. Na przyszły rok zaplanowaliśmy największe w historii wydatki na inwestycje. To z jednej strony pozwoli utrzymać doskonałą kondycję gospodarczą Dolnego Śląska, a jednocześnie pamiętajmy o tym, że wszystkie one powstają z myślą o mieszkańcach regionu. Budowa nowoczesnego szpitala onkologicznego, wyremontowane drogi i szybkie pociągi to oczekiwane i niezwykle potrzebne inwestycje – wyjaśnia Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Na przyszły rok zaplanowano również specjalną pulę pieniędzy przeznaczoną na usuwanie skutków klęski żywiołowej. Będzie to 95 milionów złotych z budżetu województwa oraz ok 310 milionów złotych wyodrębnionych na ten cel z programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska.

Transport

Na projekty drogowe i kolejowe zarząd województwa chce przeznaczyć ponad 1 mld 882 mln złotych. To o 447,5 mln zł więcej niż w tegorocznym budżecie. Najważniejsze zadania to przede wszystkim rewitalizacja linii kolejowych – ambitny i niespotykany w skali kraju, wieloletni projekt, w ramach którego przeprowadzone zostaną:

  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 310 na odcinku Kobierzyce – Łagiewniki Dzierżoniowskie - Piława Górna;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 345 i 308 na odcinku Mysłakowice - Kowary - Kamienna Góra;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Srebrna Góra- Bielawa Zachodnia;
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 322 na odcinku Kłodzko Nowe - Stronie Śląskie;

Zmodernizowane zostaną także ważne drogi wojewódzkie m.in. trasa od węzła A4 Bielany Wrocławskie (ul. Karkonoska) do drogi wojewódzkiej nr 395 (rondo Żerniki Wrocławskie) i do granicy Wrocławia (ul. Buforowa). Budowa obwodnicy Obornik Śląskich pozwoli skomunikować autostradę A4 z drogą szybkiego ruchu S5, a budowa obwodnicy Dzierżoniowa będzie kolejnym etapem realizacji projektu Trasy Sudeckiej.

– Rekordowy budżet na transport to nie tylko drogi i kolej, ale także rozwijający się program Cyklostrady Dolnośląskiej – czyli ścieżek rowerowych w regionie, które są zintegrowane z siecią transportu publicznego. To także osobny budżet na usuwanie skutków niedawnej powodzi na południu Dolnego Śląska. Wiele miejsc czeka na odbudowę infrastruktury niezbędnej do codziennego życia i zamierzamy to zrobić w szybkim tempie - mówi Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Ochrona zdrowia

Na ochronę zdrowia w 2025 roku przeznaczone zostanie niemal 764 mln zł. To ponad 322 mln zł więcej niż w roku bieżącym. Są to środki dedykowane dla szpitali i jednostek, których organem założycielskim jest Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Pozwolą one przeprowadzić wiele projektów poprawiających m.in. jakość usług świadczonych w zakresie ginekologii, położnictwa, leczenia psychiatrycznego oraz rekordową liczbę programów profilaktycznych.

Dodatkowo przeprowadzone zostaną ważne inwestycje infrastrukturalne w obszarze zdrowia takie jak m.in. budowa szpitala onkologicznego we Wrocławiu (459 mln zł) budowa Centrum Psychiatrii dla Dzieci i Młodzieży w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu (11,4 mln zł) oraz inwestycje w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Legnicy (12 mln zł). Dzięki dofinansowaniom unijnym w województwie realizowane będą programy zdrowotne o zasięgu regionalnym - program w zakresie nadwagi i otyłości dzieci i młodzieży oraz diagnostyka występowania i terapia zaburzeń rozwojowych ze spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych. Na staże podyplomowe dla lekarzy i dentystów przeznaczono 71 mln zł, a na realizację programu stypendialnego dla kadry medycznej 4,6 mln zł.

- Ochrona zdrowia to druga pod względem wielkości przeznaczonych środków dziedzina budżetu. W sumie to ponad 764 milionów złotych. Przede wszystkim będziemy wspierać inwestycje poprawiające infrastrukturę i jakość opieki medycznej w naszych szpitalach. Wojewódzkie szpitale są filarami ochrony zdrowia w subregionach i dlatego mogą liczyć na wsparcie. Przy tej okazji warto wspomnieć, że przyspieszamy i inwestycje związane z budową nowego szpitala onkologicznego będziemy realizować z wyprzedzeniem założonego harmonogramu – informuje Jarosław Rabczenko, Członek Zarządu Województwa.

Sport oraz Edukacja i Nauka

Nakłady na sport sięgną 81,2 mln zł, w tym na budowę i modernizację infrastruktury sportowej 67 mln, a wsparcie szkolenia sportowego i rozwój karier oraz upowszechnianie i popularyzację sportu 13 mln.

Ponad 200 milionów przeznaczono na edukację i naukę. Ta kwota pozwoli prowadzić działalność publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, przeprowadzić niezbędne remonty w dolnośląskich jednostkach edukacyjnych a także wesprze program stypendialny dla szczególnie uzdolnionych uczniów.

- Oprócz inwestycji w infrastrukturę i bazę sportową na Dolnym Śląsku ruszamy z innowacyjnym projektem wspieranym przez Huberta Hurkacza. Będziemy budować boiska do tenisa i paddla – to coraz popularniejszy sport i chcemy dać możliwość trenowania go u nas. Ale to nie wszystko, jest również projekt toru szosowego w Bielawie lub Sobótce, którego ambasadorem jest Bartosz Huzarski. Będzie to pierwszy taki tor w Polsce, oprócz tego rowerowe parki umiejętności, tor saneczkowy w Karpaczu i wiele innych tzw. miękkich projektów, dzięki którym wspieramy sportowców – wylicza Wojciech Bochnak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Rozwój Regionalny

W przyszłym roku na wsparcie rozwoju regionalnego przeznaczono kwotę ponad 194 mln zł (wzrost o 47 mln zł w porównaniu do ubiegłego roku). Najważniejsze zadania to m.in. wspieranie rozwoju gospodarczego i rozwoju przedsiębiorczości, a także zarządzanie rozwojem regionalnym.

Samorząd województwa planuje także kontynuować projekt Going Global, czyli dolnośląską dyplomację gospodarczą, dzięki której przy wsparciu samorządu województwa przedsiębiorcy z naszego regionu będą mieli okazję uczestniczyć w wielu międzynarodowych wydarzeniach targowych oraz nawiązywać kontakty handlowe i zdobywać nowe rynki zbytu dla swoich produktów. Projekt umożliwia dolnośląskim przedsiębiorcom zaistnienie na europejskich i światowych rynkach.

Rozwój regionalny to również wsparcie regionalnego rynku pracy, a także transformacja cyfrowa administracji publicznej i rozwój e-usług publicznych. W ramach Dolnośląskiego Funduszu Pomocy Rozwojowej 5 mln złotych umożliwi realizację projektów z zakresu poprawy bezpieczeństwa w mniejszych miejscowościach. Powstaną dzięki niemu m.in. chodniki, zatoczki autobusowe czy oświetlenie przy drogach.

Kultura i turystyka

W przyszłym roku wydatki na kulturę w regionie sięgną 231 mln zł. (wzrost o 32,9 mln zł w porównaniu do ubiegłego roku). Samorząd dofinansuje inwestycje infrastrukturalne jak np. rozbudowa i modernizacja Opery Wrocławskiej oraz modernizacja sceny głównej Teatru Polskiego.

Na tę kwotę złożą się m.in. bieżąca działalność instytucji kultury (115,5 mln zł), konkursy dla NGO (4 mln zł), wkłady własne (1,3 mln zł), stypendia artystyczne dla twórców (600 tys zł), Nagrody Marszałka za wybitne osiągnięcia w dziecinie kultury (150 tys zł). Na ochronę dolnośląskich zabytków przeznaczone zostanie 10 mln zł.

Na turystykę w regionie przeznaczono 7 mln złotych. Najważniejsze zadania to przede wszystkim upowszechnianie i promocja walorów turystycznych (3,4 mln zł), Dolnośląski Fundusz Odrzański, dzięki któremu powstaje infrastruktura turystyczna przy rzece (1mln zł), składka przekazywana Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej (1,8mln zł) oraz środki przekazywane na zadania związane ze zwiększeniem konkurencyjności dolnośląskiej oferty turystycznej (800 tys. zł).

Rolnictwo i Ochrona Środowiska

Te obszary zostaną wsparte suną 263,4 mln złotych, w tym 55,5 mln przeznaczonych zostanie na ochronę gruntów rolnych. Dodatkowo, mając na uwadze konieczność zabezpieczenia powodziowego, 2 mln zł trafią na bieżącą konserwację urządzeń melioracji wodnych a 500 tys. zł zostanie przeznaczonych na budowę zbiorników wodnych. Osobna pula środków zasili też fundusz budowy dróg transportu rolnego dla gmina i powiatów. Trafi tam odpowiednio 600 i 840 tys. zł. Dodatkowo 7 mln zł pochłonie program odnowy wsi, a kolejny milion zł pozwoli realizować zadania związane z rozwojem obszarów wiejskich.

- Nowy budżet to rekordowe środki na ochronę gruntów rolnych, m.in. na budowę bardzo potrzebnych dróg transportu rolnego. Kontynuujemy też program odnowy wsi, chcemy wspierać kulturę i tradycję obszarów wiejskich Dolnego Śląska, dlatego zamierzamy wspierać liderów inicjatyw odnowy wsi. Poprzez nasze działania chcemy również powiązać lokalnych producentów żywności z sieciami sprzedaży i branżą gastronomiczną tak, aby ich produkty były szerzej dostępne w dolnośląskich miastach. Po raz pierwszy w budżecie pojawia się również pula pieniędzy przeznaczona dla pszczelarzy. Z tych środków będziemy m.in. organizować szkolenia dla pszczelarzy, promocję tej dziedziny oraz edukację ekologiczną – wyjaśnia Natalia Gołąb, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Aplikacja tulegnica.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 12/12/2024 11:52
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Halina Kołodziejska - niezalogowany 2024-12-12 17:12:23

    A może na przedłużenie ścieżki rowerowej Prochowice -Ścinawa, oddanej do użytku wiosną tego roku, a zrobioną przez poprzedni Zarząd Woj. Dolnośląskiego i ciesząca się bardzo dużym zainteresowaniem, (mieszkam obok), na Prochowice- Legnica, po byłym, nieczynnym torowisku Legnica-Rawicz... Łącznie byłoby to prawie 40 km... W Gminie Prochowice są także trzy mosty, które wymagają natychmiastowego remontu, szczególnie ten w Lisowicach... Trasa niezwykle uczęszczana przez olbrzymie Tiry do Składnicy Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, Betoniarni w Lisowicach i innych dużych zakładów znajdujących się w samym mieście... Żeby nie było tak, że ten most będzie trzeba z dnia na dzień zamknąć, ponieważ są już pod nim pęknięcia i dziury... Dysponujemy licznymi zdjęciami...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zatroskany mieszkaniec Lisowic - niezalogowany 2024-12-12 19:45:54

    Witam wszystkich użytkowników oraz mieszkańców,pięknego Dolnego Śląska ,z niezłym budżetem na 2025 rok.Jestem mieszkańcem wsi Lisowice w gminie Prochowice, na której terenie (dokładnie w Lisowicach) ,znajduje się aktualnie największa składnica Rzadowej Agencji Rezerw Strategicznych, do której szczególne po wybuchu wojny na Ukrainie w 2022 roku ,ma miejsce kilku krotnie, wzmiżony ruch pojazdów ciężarowych i różnych innych konwoi pod nadzorem,poprzez jedyna drogę dojazdową i jedyny most we wsi Lisowice o nośności 15 ton /całkowitej.Z moich i mieszkańców obserwacji wynika że szczególnie, jedyny most na rzece Bobrek ucieriał,jest w bardzo złym stanie technicznym ( szereg pionowych i poziomych pęknięć, także na podporach mostu) powoduje to nasze obawy o rychłym kapitalnym remocie, zapewne kosztownym ( kilka milonów zł zapewne),już nie wspomnę o 4 kilometrowym odcinku drogi dojazdowej ,zaczynającej się od skrzyżowania DK36 z DW292 na obwodnicy Prochowic we wsi Lisowice .Owe skrzyżowania jest dość niebezpieczne z uwagi na szybko jadące pojady ,które zazwyczaj nie zatrzymują się przed jedynym przejściem dla pieszych ,które w nocy szczególnie jest nie doświetlone, tablice informujące o przejściu ,w nocy są słabo widoczne a tzw. zebra w ogóle niewidoczna.Jadac dalej DW 292 w kierunku centrum, Składnicy.Na odcinku około 300 m ,od lat nie ma chodnika.Droga prowadząca do Składnicy w Lisowicach,na całym odcinku jest aktualnie w złym stanie ,studzienki rewizyjne i kratki burzowe są już pozapadane i pobocz w niektórych miejscach też, co powoduje niepotrzebne kałuże w czasie opadów. Na koniec wspomnę jeszcze że na całym 4 km odcinku ,przez ścisłe centrum Lisowic i częściowo Prochowice ( ulica Mickiewicza i Kościuszki) znajdują się tam:Kościół, 3 sklepy w tym oddany niedawno market"Dino",dwa przedszkola i szkoła podstawowa ,na całym odcinku obowiazuje ograniczenie prędkości i szereg przejść dla pieszych i chodników do szkoły i przedszkoli, ktorymi uczęszczają małe dzieci i młodzież oraz mieśći się tam kilka lokalnych prywatnych firm świadczących usługi dla mieszkańców. Proszę Zarząd województwa, Marszałka Województwa Dolnośląskiego o zainteresowanie się naszymi problemami i znalezienia kilku milionów na wybudowanie 902 metrowej, nowej drogi dojazdowej (małej obwodnicy Lisowic) i mostu na rzece Bobrek (najkrótrzy wariant od DW 292 na wysokości nowej ścieżki rowerowej) dojazdowej do Składnicy w Lisowicach .Z wyrazami szacunku Zygmunt Twardowski,także imieniu innych mieszkańców ,zamieszkujących wzdłuż drogi dojazdowej do Rzadowej Agencji Rezerw Strategicznych,Składnicy w Lisowicach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo tuLegnica.pl




Reklama
Wróć do