
Legniczanie długo na to czekali, ale teraz wszyscy podróżni mogą w pełni korzystać z dwóch wyremontowanych peronów. Dostępne są cztery windy, a zmodernizowane perony ułatwiają wsiadanie do pociągów. Znacząco poprawiła się też estetyka wielkiego, historycznego obiektu.
Legnica, po Wrocławiu, jest największą stacją na Dolnym Śląsku. Inwestycja za ok 60 mln zł, nie tylko poprawiła estetykę wielkiego, historycznego obiektu, ale pozwoliła na dostosowanie stacji dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Dwa główne perony - nr 3 i nr 4 - na których koncentruje się odprawa pasażerska, są wyższe i łatwiej wejść z nich do pociągu. Na wszystkich peronach zostały zamontowane specjalne pasy z wypukłą nawierzchnią, które ułatwiają poruszanie się po stacji osobom niedowidzącym. Są także informacje Braille umieszczone na poręczach przy schodach na perony.
Podróżni mogą już też korzystać z 4 wind. Urządzenia gwarantują wygodę osobom z ograniczoną możliwością poruszania się i opiekunom z dziecięcymi wózkami, a dzięki odpowiedniej wielkości kabin z dźwigów mogą korzystać również rowerzyści. Przebudowana hala gwarantuje dobre warunki podróży bez względu na pogodę, a nowe, jasne oświetlenie zapewnia lepszą widoczność także po zmroku. Nowe są również gabloty informacyjne, ławki i kosze na śmieci, a czytelne oznaczenia pozwalają lepiej orientować się na stacji.
Prace prowadzone były pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Ustalano nie tylko rodzaje materiałów, ale też sposób ich montowania. Sprawdzano także oryginalną kolorystykę elementów konstrukcji hali. Niecodzienny charakter stacji podkreślają teraz odnowione żurawie wodne i dawne posterunki dyżurnych ruchu. Historyczny charakter obiektu, brak pełnej dokumentacji oraz konieczność wzmacniania konstrukcji wymagały dodatkowych działań zarówno w zakresie czasowym, merytorycznym i finansowym.
Historyczna hala peronowa, większa od powierzchni boiska piłkarskiego, to jeden z największych tego typu obiektów w kraju - ma 120 m długości, blisko 60 m szerokości i 20 m wysokości. Konstrukcja została wypiaskowana i zabezpieczona powłoką antykorozyjną. Odbudowane zostały dawne przeszklenia w dachu i świetliki. Takie rozwiązanie zapewnia więcej światła i dodaje hali uroku i lekkości. Pod halą peronową w tunelu głównym wymienione zostały posadzki i ceramiczne płytki na ścianach.
Projekt w formule „projektuj i buduj” prowadzony był przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wartość umowy na realizację zadania „Dostosowanie stacji Legnica do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się” wyniosła 60 mln zł netto. Inwestycja była finansowana z budżetu państwa.
Był to dopiero pierwszy etap przebudowy stacji Legnica, który ze względu na wiele problemów trwał 6 lat. W drugim etapie planowane są m.in. przebudowa (podniesienie) peronów nr 1, 2 i 5, wydłużenie peronów nr 3 i 4, wymiana nawierzchni torowej oraz przebudowa głównego przejścia pasażerskiego.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie