
„Komunikacja Miejska – dobry przykład złego przykładu” - tak brzmi tytuł felietonu, jaki na swoim blogu opublikował Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich. Ceniony fachowiec w branży komunikacyjnej nie zostawia na komunikacji miejskiej w Legnicy suchej nitki.
Przytaczamy obszerne fragmenty felietonu. Całość dostępna jest na facebookowym blogu „Piotr Rachwalski – Komunikacja Zastępcza” – TUTAJ.
***
Nie dzieje się tam (w Legnicy – przyp. red.) najlepiej... A ten słynny zakład (historycznie obsługiwał między innymi tramwaje, potem był zakładem komunikacji miejskiej o najdłuższych liniach w Polsce - w latach 80. linie WPK Legnica jeździły np do Polkowic. Lubina czy Złotoryi). Dziś z czasów świetności nie zostało prawie nic. O komunikacji miejskiej w Legnicy można powiedzieć tyle dobrego że ... jest. Niech nie zwiedzie nas system SIP na przystankach czy nowoczesny tabor - autobusy KM omijają ważne cele podróży jak np dworzec kolejowy, a oferta nie pozwala na porzucenie samochodu w tym niedużym w końcu mieście. KM w Legnicy to dobry przykład złego przykładu. Jak można mieć fajny tabor i kiepską komunikację. Coś jak casus województwa Zach POM na kolei regionalnej - najlepszy, wyłącznie nowy tabor, kilka linii i bardzo słaba oferta nawet na tych głównych.
(…) Patologia zaczyna się od modelu finansowania. Zamiast stałej opłaty za wozokilometr mamy „rynkowy” model, w którym wysokość wpływów przewoźnika zależy od ilości sprzedanych biletów. Ta maleje, bo maleje liczba kursów i wyjeżdżonych wozokilometrów, więc nie może być inaczej. Wygaszanie popytu poprzez cięcie częstotliwości i pojedynczych kursów – począwszy oczywiście od tych „nieopłacalnych”, czyli np. w niedzielne poranki. Efekt? Ludzie pracujący w systemie trójzmianowym kupują auta, bo przez jeden dzień w tygodniu nie mają gwarancji dojazdu na ewentualną pierwszą zmianę. Pasażerów ubywa więc w tygodniu, za to rosną korki.
Wykorzystywanie unijnych funduszy przeznaczonych na rozwój transportu publicznego do zaspokajania potrzeb motoryzacji indywidualnej – poprzez pisanie projektów, które nominalnie polegają na przykład na remoncie zatok przystankowych (pomijam już, że przecież zatoki? To się leczy), przy czym remont polega przede wszystkim na remoncie jezdni sąsiadującej z zatoką i to właśnie on jest głównym efektem inwestycji. Litościwie pominę już wypowiedzi prezydenta Krzakowskiego, w których czci Św. Przepustowość i na sugestię, że potrzebujemy buspasa na głównym ciągu łączącym sypialnie z centrum, żeby samochody przestały blokować zbiorkom, odpowiada, że „nie będzie buspasów, bo przecież nie przesunę kamienic” – nie dopuszczając do siebie myśli, że może mamy po prostu zbyt wiele pasów ruchu dla prywatnych aut. Efekty też widzimy codziennie w postaci zapchanych ulic, zwłaszcza al. Rzeczypospolitej.
No i słynna deforma firmy T., która pozbawiła mieszkańców resztek zaufania do transportu publicznego i leży u zarania dzisiejszej nędzy w ofercie przewozowej. Układ komunikacyjny pisany na kolanie, przez ludzi, którzy najprawdopodobniej nie przeprowadzili sensownych badań, a nawet jeśli – to nie mieli podstawowej orientacji w topografii miasta i komunikacyjnych preferencjach legniczan, przez co nie byli w stanie wyciągnąć żadnych sensownych wniosków. Stąd mamy praktycznie kompletnie losowe linie znikąd donikąd i takie kwiatki, jak np. całkowite pozbawienie dużych legnickich sypialni sensownego dojazdu do dworca kolejowego, albo przerobienie linii średnicowej na osiedlowy przewóz socjalny, który przy dobrym zdrowiu można śmiało wyprzedzić na piechotę (to nie żart).
Ta władza jest do zaorania, tam samo jak cała komunikacja miejska w Legnicy. Trzeba ten system zbudować od nowa, bo on praktycznie nie istnieje – to są po prostu alibibusy. Przyzwoity stan taboru to wypadek przy pracy, mający swoją praprzyczynę w inwestycji z 1998 roku (masowa wymiana taboru za miejskie obligacje – przez co wszystkie autobusy zużyły się mniej-więcej w tym samym czasie i nie było innej opcji, jak tylko wymiana).
***
A Wy co sądzicie nt. komunikacji miejskiej w Legnicy? Piszcie w komentarzach.
Na zdjęciu: Przystanek MPK w Legnicy. FOT. Andrzej Trzeciak
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Z Legnicą zawsze po drodze to fikcja. Brak całkowitego dopasowania rozkładu jazdy MPK do rozkładu KD. Albo jesteś 30 minut przed czasem albo 1 min po czasie. A zapowiedzi były takie szumne i do tego jeszcze bilet zintegrowany , który o kant d... rozbić
Z tą firmą T (Trako) to chyba kowal zawinił a wieszają cygana. Firma konsultingowa robi tak jak chce klient. Zlecili im zrobić ograniczenia to zrobili. Mylę się?
Brawo, a końcu ktoś kompetentny zajął stanowisko w kwestii dobijania legnickiej komunikacji miejskiej. Już jakiś czas temu wrzuciłem w internet swój przykład, jak żona sukcesywnie miała likwidowany dojazd do pracy, aż w końcu kupiłem jej auto i jest jesteśmy niezależni od tej instytucji. Właściwie powinienem być wdzięczny, bo przynamniej zrobiła prawo jazdy do czego ją nie mogłem namówić przez 20 lat. Ale nie wszyscy mają takie możliwości i jeżdżą rowerem w deszcz, mróz lub godzinę wcześniej, bo jie ma dohazdy na godzinę 18, a autobus, który idealnie pasuje kończy kurs przy ul. Ceglanej. Kto tak układa rozklad jazdy i jeszcze tłumaczy, że w oparciu o opinie o sugestie mieszkańców, jak to było powodziane w debacie o fotel prezydenta ostatniej kadencji. To nie jest jedno zapuszczone "podwórko" w Legnicy, bo jest ich więcej, lecz tu ręka myje rękę. Dlatego dopiero, gdy wypowiedział się ktoś z zewnątrz tej legnickiej miejskiej michy, to może jakos dotrze do Pana Wojewody i w końcu ktoś zrobi tu jakąś lustrację. Choć teraz jest cudowne pandemiczne allibi i pozory dbałości o nasze zdrowie przez zaklejenie przycisków na przejściach dla pieszych, a system kosztujący ciężkie miliony jest bezużyteczny. Ale cóż stoimy autami na czerwonym świetle na przejściu dla pieszych, mimo że nikt nie przechodzi. Nie liczy się spalone paliwo, efekt cieplarniany i dwutlenek węgla. Pandemia tak dopadła, że nawet kosiarki miały kwarantannę od marca do sierpnia, zanim trawę skoszono w miejskim parku. Zakończę sarkastycznie, bo za bardzo się rozkręcam, tak irytujace jest to co widzę w tym mieście, w którym mieszkam od 20 lat i mam porównanie z innymi miastami . Tak więc powstaje jedno pytanie - "Przepraszam, czy leci z nam pilot???"
Krzakowski to najlepszy prezydent jakiego miała Legnica.
Tylko wykańcza wszystko miasto miema brygady do naprawy ulic bo obcy da zarobic pod stołem z Śląska ludzie naprawili ulice na Piekarach i stop bo drogo kto to kontrolował komunikacja autobusową należy tak prowadzić aby nie bylo korków tylko tu trzeba znac legnice i potrzeby ludzi pracy i emerytow teraz wczasie blokady to można jeszcze naprawić tylko niema odwarznych a 8 godzin w pracy to jest za dlugo niech komputerowcy z wyszej szkoły tym sie zajmą bo mózgi ratusza to juz maja Alzheimera do roboty
Nie tylko Legnica ma problem. Mieszkańcy gminy Krotoszyce to wcale nie mogą dotrzeć do pracy. A Wójt gminy nic sobie z tego nie robi !!!
Ostatnio MPK jeździ przez Bartoszów. Ale nikt nie wie co to za linia. Fajnie, kolejny transport (po ciężarówkach), który zdewastuje do końca tą tak bardzo zniszczoną już drogę.
stefan czy cię p......ło pinokio najlepszy? chyba w zadłużaniu tego biednego miasta..To chory bolszewik na władzę. To miasto to KARTEL MAFIJNY .Miasto powinno się nazywać MAŁA SYCYLIA A nie mała moskwa...Tu w Legnicy trzeba zresetować WSZYSTKO do 0 ...A NAJBARDZIEJ WŁADZĘ łącznie z pseudo radnymi w każdej opcji. Dopuścić młodych ludzi ale nie dzieci RESORTOWE tak jak to ma miejsce teraz- patrz rzecznik!!!! TO miasto ma nie covida!!!! a mafijną malarię..Legniczanie mowią DOŚĆ !!!!!!!!!! pinokio W.........J !!!!!!!!! TRZEBA POBUDZIĆ I ROZBUDZIĆ to MIASTO LEGNICA ....LEGNICZANIE do DZIEŁA ....Musi nastąpić KONIEC TEJ SMUTY !!!!! 40 -letniej...pinokio już cię NIC NIE URATUJE nadchodzą CHORDY UCZCIWYCH MIESZKAŃCÓW!!!!! NIE SKAŻONYCH bolszewią i komunizmem...Legniczanie REWOLUCJĘ CZAS ZACZĄĆ i obalić KARTEL MAFIJNY pinokia!!!! Huuuuuuuuurrrraaaaa...
Za dużo emocjì
Chordy - to błąd ortograficzny, pała!!! A tak nawiasem hordy źle się kojarzą, bo z ludem pierwotnym, koczującym, tacy na pewno nie zrobią porządku ani rewolucji... Tylko jeszcze większy bałagan... Hej, hej;)
Do tych co mają pretensje do Krzakowskiego albo wójta Krotoszyc. Widziały gały co wybierały. Nie chodzicie głosować to nie narzekajcie. Krzakowski nie jest prezydentem pierwszą kadencję a nie od dziś robi to co Rachwalski nazwał po imieniu - kupuje tylko nowe autobusy chyba dla ozdoby na ulicach, a rozkładem jego urzędnicy skłaniają ludzi do kupienia sobie auta. Krzakowski wygaduje, że nie stać Legnicy na częstsze autobusy, na darmowe bilety dla tych czy tamtych. To na co stać. Na basen letni 2x do roku, fontanny, doniczki. To znaczy że większość wyborców woli doniczki zamiast autobusu.
Czy nadal jak pisały kiedyś media partnerką Rachwalskiego jest Katarzyna Odrowska? Czy krytyka władz Legnicy przez obecnego prezesa samorządowego PKS Słupsk ma związek z działalnością polityczną Pani Kasi jak np te spotkania w kawiarence teatru?
Hahaha brawo!! To tak jak by prezes Bakinowski zaczął teraz krytykować PKS Słupsk. Chamstwo.
Wandzia, a co ma do rzeczy z kim kto sypia? Zazdrość to kiepski doradca. Artykuł konkretny i do niego się odnoś.
Nie chamstwo tylko sesja budżetowa niedługo. KO i przyjaciele próbują wywierać naciski przez znajomych i przyjaciół, niech zgadnę?
Jest źle każdy widzi, ale czy ktoś tak poważnie chce zmian w imię ogólnego dobra. Bardzo wątpie, najczęściej ci co mają coś mądrego do powiedzenia wspieranie są przez cwaniaków! Może ktoś ich skupi w jednym miejscu żeby tworzyli siłę! Bez autorytetów wiadomo lipa :( Kwadratura koła!!!
Dojeżdżam do Wrocławia do pracy KD i autobusami MPK. Do MPK nie mam zastrzeżeń, czasem tylko kierowca zamknie drzwi przed nosem i odjedzie. Zastanawiam się tylko komu ma służyć zmiana co dwa miesiące rozkładu jazdy pociągów o minutę lub dwie raz w jedną raz w drugą stronę.
Model komputerowy to układa. Przesunięcie gdzieś w Polsce intercity o 30 minut z okazji remontu to na całej sieci "efekt motyla".
Zgadzam się z autorem w 100%. Dojeżdżaliśmy z mężem do pracy do Wrocławia i Boleławca.W żaden sposób komunikacja nie była skomunikowana z koleją.Rano byłam przed odjazdem dużo wcześniej,bo tak jechał autobus,albo nawet jak byłam krótko przed odjazdem pociągu,to traciłam czas na dojscie pieszo do dworca z "3"- ok 10 dodatkowych minut. Po południu,łapałam się na dziurę czasową i musiałam czekać na autobus 15 minut,po czym kolejne prawie 20 minut ósemką jechałam na osiedle i dalsze 10 mimut na dojscie do domu - razem z dworca 45 minut! A pociąg z Wrocławia do Legnicy jedzie ok 55 minut. Dramat. Gdy doszło odwożenie dziecka do przedszkola po drodze na pociag,moja cierpliwosc skonczyla sie. Kupilismu drugie auto i teraz oboje z mężem jeździmy tylko i wyłacznie autami. Komfort nieporównywalny,szybko zajeżdżam na dworzec,dziecko odbieram bez kolejnego czekania 15 minut na autobus. Prywatny samochód zapewnia mi szybki przejazd komfort i wygodę.
Tylko niedługo będziesz z mężem stała w korkach 30-40 minut, szukała miejsca na osiedlu albo pod dworcem kolejne 15. Więc ktoś na tych najważniejszych liniach powinien poprawić komunikację. Kiedyś była 15 co 5 minut i to nie za komuny. Tak powinno być. 15 dla Legnicy to jak dla większych miast tramwaj albo metro.
Święta racja. Legnica już niedługo będzie najgorszym, najbrzydszym miastem w kraju. Pan prezydent prosto prowadzi do tego celu i na nic sie nie ogląda
Jak czytam komentarze jaki to Rachwalski jest kompetentny to wysiadam.. Ludzie kogo wy bronicie :) Typ którego wyrąbali z KD a później poleciał z Aqua. Pieprz 3 po 3 często w sieci pokazując jak bardzo nie ogarnia tematów o których mówi. Rachwalski kompetentny ws kolei, no błagam... Kogo wy tu promujecie xD
Takie dzbany jak te co jeżdżą z Legnicy do Wrocławia są tylko wśród konduktorów których pościągał Rachwalski a brał wtedy byle kogo, czy to obecne biura KD takie mądre, że się podpisują KD Insider i plują na byłego prezesa?
No i co pan na to - panie Bakinowski ? Jest choćby cień szansy by dojechać jeszcze za pana rządów w MPK autobusem pod dworzec PKP ??? Czy dalej będziemy musieli dojść czy to z "2" , czy z "3" ,czy z"8" ,"15" ... A może znów na "reorganizację" rozkładu i tras autobusów przetarg wygra jakaś firma z poza Legnicy i jeszcze bardziej postawi wszystko na głowie ...Bo na razie dobry wizjoner finansuje MPK z naszych podatków ( a kwota co rok większa ) , a my mieszkańcy mamy komunikację miejską na papierze , na pana biurku ....
...a może trzeba po prostu całe MPK ... sprzedać? Tak jak kiedyś swoją spółkę, Panie Bakinowski?
Co do kursów się nie wypowiem bo bardzo rzadko korzystam z KM mieszkając w centrum czasami z 5 na lotnisko lub kursy w stronę Piekar. Co mnie od dawna denerwuje to likwidacja linii i dołączenie ich pod inne linie ciężko się połapać w tym bo na rozkładach wielu linni pojawiają się odnośniki gdzie dany autobus jedzie... Druga sprawa jest brak autobusów bezpośrednio pod dworcem, centrum przesiadkowego się pewnie nie doczekamy a pod stanowisk do obsługi miejskich linni jest dużo..
Pan kierownik przewozów odpowiedzialny za trasy i godziny jest po turystyce i preferuje piesze wycieczki ????
Zgadzam się. Komunikacja miejska jest koszmarna. Do dworca powinno się móc dojechać z każdej części miasta co 10 minut. Władze nie dbają o to miasto. Wszędzie śmieci i psie kupy. Wieczny smród i nie to tylko z huty. Widać prezydentowi odpowiada życie w takim zasyfionym mieście.