
Zwiedzając Legnicę koniecznie należy przyjrzeć się zachowanym do dziś renesansowym sgraffitom ulokowanym na kilku zabytkowych obiektach, które stanowią największy zbiór tego typu dzień sztuki na całym Dolnym Śląsku.
Nie każdy o tym wie, że Legnica może poszczycić się największym zbiorem dekoracji sgraffitowych na Dolnym Śląsku. Do dziś w mieście zachowało się łącznie 6 różnych dzieł tego typu, choć prawdopodobnie było ich więcej, a niektóre mogą być wciąż ukryte pod tynkami starych kamienic.
Tak właśnie było z najstarszym renesansowym sgraffito na Domie pod Przepiórczym Koszem, które na wiele lat zostało schowane pod tynkiem. Sam budynek powstał najprawdopodobniej jeszcze w XIV wieku, o czym świadczą choćby gotyckie akcenty architektoniczne zachowane w jego dolnych partiach. Natomiast w XVI stuleciu dobudowano wyższe piętra kamienicy wraz z okrągłym wykuszem.
Przypuszczalnie w tym czasie powstały także renesansowe sgraffita, które w okolicach XIX wieku zostały przykryte tynkiem podczas modernizacji elewacji budynku. Dzieła sztuki odkryto na nowo i odrestaurowano dopiero w 1909 r., ostatnie prace remontowo-konserwatorskie zostały przeprowadzone 2008 i 2012 r.
Zatem co przedstawia renesansowe sgraffito? Jest tam kilka scen o różnej tematyce, które zostały przedzielone grubymi liniami i zamknięte iluzyjnymi pilastrami nawiązującymi do starożytnej greckiej architektury. Wszystkie wpisują się w ducha intelektualnego renesansu, więc można w nich znaleźć m.in. motywy zaczerpnięte z antycznej literatury. Nie brakuje także licznych akcentów ornamentalnych.
Czytając dzieło od góry, na początku ujrzymy scenę z polowania na jelenie. Kolejne przedstawienie, tzw. Triumf Cerery, należy do najbardziej złożonych i owianych tajemnicą. Liczne zaprezentowane tam postacie mają trudne do jednoznacznej interpretacji podpisy o charakterze inicjałów, lecz z drugiej strony posiadają często symboliczne atrybuty. W centralnym punkcie znajduje się Cerera, rzymska bogini wegetacji i urodzaju, która siedzi na wozie z charakterystyczną dla siebie koroną z kłosów.
Obok znajduje się bożek Pan (symbol sił natury). Dalej na lewo widać 2 kobiety i 2 mężczyzn. Wśród nich jest prawdopodobnie królewicz Triptolemos (ulubieniec Cerery i bogini Pales (symbolizująca uprawę roli). Natomiast po prawej stronie widać 2 chłopów w znacznie prymitywniejszym ubraniu. Jeden pije z dzbana, a drugi je owoce. Zapewne symbolizują oni zaspokojenie uczucia pragnienia i głodu za sprawą Cerery. Dalej na prawo, za chłopami, znajduje się postać grająca na lirze. Prawdopodobnie jest to jedna z mitycznych muz. Ciekawostką jest, że bogini Cerera posiadała w Legnicy jeszcze swój posąg. Mowa tutaj o rzeźbie, która stała w rynku obok katedry. Niestety została ona zniszczona podczas pożaru świątyni (w 1648 r.), kiedy to runęła na nią kościelna wieża.
Na kolejnym przedstawieniu możemy zobaczyć lisa i oddalony w tle zamek. Przypuszcza się, że jest to nawiązanie do jednej z popularnych w epoce odrodzenia bajek autorstwa greckiego pisarza Ezopa (VI w. p.n.e.). Następne przedstawienie to tzw. "Świat na opak", w którym tym zające polują na psy i myśliwych. Niestety, ta scena została prawdopodobnie przerobiona podczas renowacji z 1909 r. i nieco zatraciła swój pierwotny sens.
Następnie możemy zobaczyć scenę wojenną, a dokładnie oblężenie miasta, które ciężko jest zidentyfikować. Natomiast akcja ostatniego przedstawienia dzieje się w lesie. Wygląda jakby 3 mężczyzn składało wizytę jakiemuś nieokreślonemu władcy. Być może chodzi tu o nadanie przez władcę księstwa praw miejskich dla Legnicy? Jednak tą teorię kontrastuje fantastyczny wygląd postaci i miejsce akcji, choć z drugiej strony, nie ma pewności czy w wygląd sceny nie ingerowano przy renowacji u progu XX wieku.
Zdjęcie:Dom pod Przepiórczym Koszem . FOT. ANDRZEJ TRZECIAK.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Gdzie jest pozostałe 5?