
Wielu z nas wie, dlaczego badania gruntu są niezbędnymi, bo czasami trafia się też i tak, że centrum handlowe trzeba wybudować na terenie podmokłym i nie można wtedy postawić na fundament, który się sprawdzi tam, gdzie grunt jest opcja o wiele pewniejszą, bo właśnie tam niewłaściwe fundamenty zapewne zaczną pękać i to wraz ze ścianami nośnymi.
Czy można budować tam, gdzie grunt jest niepewnym?
Najlepiej jest, wtedy gdy badania gruntu wykryją skałę taką jak lity granit jakieś dwie kondygnacje pod poziomem gruntu. Na tego typu podłożu stawia się najwygodniej budynki o wielu kondygnacjach.
Problem tkwi jedynie w tym, że tego typu podłoże nie zawsze się znajduje w miejscu planowanej inwestycji. Jeśli się takowego nie znajdzie, to można zrobić dwie rzeczy, czyli można wystartować w innym miejscu z daną inwestycją lub zastosować fundament palowy, który sięgnie litej skały znajdującej się nawet te kilkadziesiąt metrów pod poziomem gruntu.
Ta druga opcja jest zdecydowanie bardziej kosztowną i dlatego też często zmienia się lokalizację wieżowca, po to, by wybudować go znacznie taniej. Nie można tak uczynić w każdym przypadku, bo te budynki o znaczeniu kluczowym muszą powstawać w obrębie danej dzielnicy, a często bywa też i tak, że sąsiadujące działki budowlane są już zajęte.
Często bywa też i tak, że badania gruntu nie sprzyjają całokształtowi inwestycji. Mowa tu dokładnie o tym, że z dwóch miast pociągnięto już autostradę i te dwa fragmenty drogi spotykają się nad doliną, na której dnie płynie rzeka i nad którą trzeba postawić most.
Problem tkwi tylko w tym, że nie można już zmienić lokalizacji tego mostu choćby o te dwieście kilometrów na zachód, bo autostrada do doliny już powstała i dlatego też most musi otrzymać fundamenty palowe sięgające głęboko w grunt, po to, by być stabilnym przez ponad sto lat.
Rzecz jasna lepiej by było stawiać most w innej lokalizacji, ale niemal cała autostrada już powstała i na dokładkę sięga do konkretnej lokalizacji ponad doliną rzeki, gdzie musi powstać ten konkretny most i na dokładkę musi być to most wiszący zaliczany do największych w kraju lub na kontynencie. W tego typu sytuacjach nawet przed badaniami gruntu nie ma już odwrotu.
Nie od dziś wiadomo, że inżynierowie chcą stawiać masywne budowle na niezwykle stabilnym gruncie, ale ekonomiści chcą, by fabryki powstawały w dzielnicach przemysłowych i jak najbliżej linii kolejowych. W tych lokalizacjach badania gruntu są opcją obowiązkową, bo jeśli fabryka musi powstać na terenach podmokłych przy linii kolejowej, to takich terenów podmokłych nie wystarczy jedynie przysypać żwirem.
Na dokładkę trzeba je dokładniej zbadać, po to, by się przekonać, jak głęboko w danym miejscu znajduje się podłoże skalne. Inżynierowie w tego typu przypadkach są niezwykle dokładni, bo nie chcę, by dana fabryka się zawaliła już po roku eksploatacji. Chcą także bardzo dokładnie spełnić wytyczne ekonomistów, którzy chcą wybudować fabrykę w lokalizacji najlepszej dla konkretnego przedsiębiorcy.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie