Legnica traci festiwal "Świat pod Kyczerą" i Zasłużonego dla Miasta?

Legnickie Centrum Kultury przechodzi reorganizację. Jej ofiarą padł między innymi wyjątkowo zasłużony dla miasta Jerzy Starzyński i kierowany przez niego Dział Folkloru, Mniejszości Narodowych i Dokumentacji. Niepewna jest przyszłość tak unikatowych projektów jak Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Świat pod Kyczerą" czy cykl koncertów „Kto Siedzi na Miedzi (-y)".

Jerzy Starzyński nie ukrywa rozgoryczenia. O likwidacji Działu Folkloru, Mniejszości Narodowych i Dokumentacji dowiedział się w ostatni dzień starego roku. Na trzy godziny przed końcem pracy dyrektor Marta Bilejczyk poprosiła go do swego gabinetu, gdzie usłyszał, że dział, którym kierował od kilkunastu lat, zostaje rozwiązany, a jego przenosi się do działu organizacji imprez z pensją niewiele wyższą od minimalnej krajowej. Chwilę później wspierającej go w przygotowaniu festiwalu „Świat pod Kyczerą" Irenie Bybel zaproponowano posadę... sekretarki.

Grom z jasnego nieba

- Podsunięto mi do podpisania kartę z wypowiedzeniem z dniem 1 stycznia 2023 roku dotychczasowych warunków pracy i dano na podjęcie decyzji kilka minut - opowiada Jerzy Starzyński. - Gdy poprosiłem o kilka dni na przemyślenia, usłyszałem, że mogę nie podpisywać, ale... Resztę można sobie dopowiedzieć.

Dopiero po dłuższej, nieprzyjemnej, wymianie argumentów, pani dyrektor zaproponowała mu nieco korzystniejszą zmianę warunków, tzn. stanowisko koordynatora do spraw folkloru i trochę korzystniejsze warunki finansowe.

- Mimo wszystko, było to bardzo przykre, bo oczekiwałbym, że tak brzemienne w skutki decyzje nie będą zapadały z minuty na minutę, w zamkniętych gabinetach. A nikt wcześniej nie tylko nie konsultował ze mną takiej zmiany, ale nawet jej nie zapowiedział - mówi Jerzy Starzyński. - Wiadomość spadła na mnie jak grom z jasnego nieba, po 23 latach pracy w LCK-u i ponad 30 latach pracy w legnickiej kulturze, gdy domykałem rozliczenie ubiegłorocznej edycji festiwalu "Świat pod Kyczerą" i zaczynałem przygotowania do następnej edycji.

Na święta (właśnie zaczynało się grekokatolickie Boże Narodzenie) Jerzy Starzyński został z dylematem, co dalej.

- Ciągle tego nie wiem – mówi. - Pewnie łatwiej byłoby mi machnąć na to wszystko ręką, gdybym nie wkładał w pracę całego serca i na dodatek nie był samotnym ojcem z pięciorgiem dzieci na utrzymaniu.

Marta Bilejczyk, dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, mówi, że reorganizacja to proces, który wciąż trwa. Do czasu jego zakończenia nie chce zabierać głosu. 

Kim jest Jerzy Starzyński

Cięcia w LCK-u dotykają nie anonimowego urzędnika, ale kolejnej wybitnej osobowości z grona ludzi najbardziej zasłużonych dla legnickiej kultury, autorytetu wykraczającego poza granice miasta. Zaliczany do światowej elity Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny „Świat pod Kyczerą" czy cykl prezentacji „Kto Siedzi na Miedzi (-y)" to jego autorskie projekty, podobnie jak założony na początku lat dziewięćdziesiątych Łemkowski Zespół Pieśni i Tańca „Kyczera".

Jerzy Starzyński jest doceniany również za badania z zakresu kultury ludowej i historii. W swoim dorobku ma m.in. trzy publikacje nominowane do tytułu Legnickiej Książki Roku. Jest autorem pionierskiej, monumentalnej monografii poświęconej strojom łemkowskim. Był organizatorem licznych wystaw, konferencji naukowych, dokonał wielu cennych odkryć etnograficznych i archiwalnych, zebrał dziesiątki godzin relacji oraz setki archiwalnych zdjęć, ilustrujących losy ludności łemkowskiej oraz powojenne osadnictwo na ziemi legnickiej.

Za swoją pracę został uhonorowany między innymi Nagrodą Popierania Niezależnej Kultury Polskiej POLCUL, której kapitułę tworzyły takie autorytety jak Jan Nowak Jeziorańsku czy Gustaw Herling Grudziński, Nagrodą Marszałka Województwa Dolnośląskiego za wybitne zasługi dla regionu, Medalem Gloria Artis - Zasłużony dla Kultury Polskiej, Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Nagrodą... Miasta Legnica.

Dla Zespołu Pieśni i Tańca „Legnica" organizował stroje i wyjazdy na festiwale w Turcji, Izraelu, Iraku, Gruzji, Rumunii, Czechach, na Tajwanie, dzięki czemu o Legnicy dowiedziała się publiczność na całym świecie. Olbrzymie sukcesy odnosił także z założonym i kierowanym przez siebie zespołem „Kyczera", czego potwierdzeniem było uhonorowanie zespołu najbardziej prestiżowa polską nagrodą w dziedzinie kultury ludowej - Nagrodą im. Oskara Kolberga.

Wszystkie te aktywności sprawiają, że Legnica zajęła bardzo ważne miejsce na mapie polskiego folkloru i uchodziła za jeden z najprężniejszych ośrodków kultury łemkowskiej, czy szerzej kultury mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Wskazywano ją jako przykład, jak można w oparciu o wielokulturowość mądrze budować tożsamość miasta.

Autorytety za burtą

- Grzegorz Szczepaniak, poprzedni dyrektor Legnickiego Centrum Kultury, miał tę cechę, że dostrzegał i doceniał ludzi z inicjatywą. Uczynił z LCK-u inkubator cennych przedsięwzięć, które z czasem stały się marką miasta. I słusznie. Tego rodzaju placówka nie może prowadzić wyłącznie działalności impresaryjnej, polegającej na organizacji biletowanych koncertów. O wartości legnickiej kultury stanowi głównie to co autorskie, tak jak chociażby teatr Jacka Głomba czy zainicjowany przez Henryka Karlińskiego 56 lat temu turniej Legnica Cantat - zauważa Jerzy Starzyński. 

W ostatnich latach z różnych powodów z LCK-u odeszli ludzie, którzy kiedyś stanowili o marce organizowanych tu imprez - tacy jak Julian Zawisza, który wymyślił Legnicką Akademię Filmową czy Elżbieta Pietraszko, szefowa (i królowa) Satyrykonu.

Może Jerzy Starzyński też już jest jedną nogą za progiem.

Aplikacja tulegnica.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 02/07/2024 08:20

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Juzia - niezalogowany 2023-01-26 15:09:23

    Szok. Co za draństwo! Niszczą ludzi z pasją, ponad przeciętnych a wypychają ludzi z układów. Tak wygląda Polska Kaczyńskiego.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • POland - niezalogowany 2023-01-26 19:23:52

    A CO MA KACZYNSKI DO TEGO? KRZAKOWSKI TO ROBI MAŁYMI KROCZKAMI NA KONIEC SWOJEJ HANIEBNEJ KADENCJI WYKANCZA KULTURE...

    • Zgłoś wpis
  • Grześ - niezalogowany 2023-01-26 22:39:26

    Dokładnie, temu tetrykowi na stare lata już całkiem odwaliło, niszczy całą kulturę miasta.

    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2023-05-19 22:17:32

    Oj... widzę problemy z postrzeganiem rzeczywistości. Jak nic z tym nie zrobisz, to jutro oskarżysz Kaczyńskiego o problemy w Meksyku. Podpowiem, Kaczyński nie jest prezydentem Legnicy, więcej nie zasiada też radzie miasta.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KRESOWIAK - niezalogowany 2023-01-26 15:34:35

    BRAWO MARTA BILEJCZYK TO JUŻ DAWNO TRZEBA BYŁO ZROBIĆ!!!!! WSPIERAJMY KULTURĘ POLSKĄ NIE ukraińską ....Zatrudnianie jednego faceta na cały rok i etat, żeby zrobić jedną imprezę w roku która trwa kilka dni TO BYŁO MARNOWANIE PIENIĘDZY LCK powinno KREOWAĆ I INICJOWAĆ KULTURĘ POLSKĄ !!!!! NARESZCIE KONIEC na garnuszku Polski konkretnie Legnicy...Jak gość chce to niech otworzy prywatną firmę i krzewi niepolską kulturę ale za swoje. NIE za polskie pieniądze. A jeżeli chodzi o dzieci, to każdy ma dzieci i musi gdzieś pracować. Nie wyciąga ręki po państwowe...Pani MARTO BRAWO PROSIMY O POLSKOŚC I WIECEJ POLSKIEJ KULTURY np O WOŁYNIU I MORDACH NA POLAKACH PRZEZ banderowców TEGO WYMAGA POLSKA RACJA STANU - TU JEST POLSKA PANI MARTO MA PANI WSPARCIE LEGNICZAN

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • POland - niezalogowany 2023-01-26 19:26:28

    JEBNIJ SIE ZNOWU W TEN PUSTY ŁEB BO JZU COS COS SPADŁO ALE SŁABO! 1/4 MIESZKANCOW DOLEGO SLASKA TO PRZESIEDLENCY ZE WSCHODU JAKBYS NIE WIEDZIAŁ! A JAKBYS DOCZYTAŁ TO AKURAT TEN PAN NIE ROBIŁ JEDENJ RZEZCZY PRZEZ CAŁY ROK MIERNOTO INTELEKTUALNA!

    • Zgłoś wpis
  • terrtsrtrtstr - niezalogowany 2023-01-26 19:41:17

    W sumie w latach 1944–48 przesiedlono oficjalnie 1 517 983 osób. Do tej liczby należy doliczyć zapewne ok. 200 tys. dzikich przesiedleńców – zagrożonych aresztowaniem i zsyłką żołnierzy Armii Krajowej, Polaków z Wileńszczyzny niemogących doczekać się na urzędowe przesiedlenie

    • Zgłoś wpis
  • Mirek - niezalogowany 2023-01-26 21:32:26

    Ty idioto, po pierwsze że żadna kasa nie szła na festiwal z lck, wręcz przeciwnie, pan Jurek musiał płacić lckowi chociaż ten był współorganizatorem za wynajem choćby telebimu, co zakrawa na absurd. A gdybyś czytał idioto uważnie, to byś przeczytał, że on był szefem działu kultury, także polskiej. A po trzecie doszkol się prawacki idioto, bo Łemkowie to nie Ukraińcy.

    • Zgłoś wpis
  • O tempora, o mores! - niezalogowany 2023-01-26 23:34:29

    Nie wierzę, że tyle chłamu intelektualnego jest wśród legniczan. Z nadzieją, że jest pan niechlubnym wyjątkiem, życzę odrobiny zdrowego rozsądku i szacunku dla drugiego człowieka

    • Zgłoś wpis
  • Wandzia - niezalogowany 2023-01-27 12:32:33

    Dokształć się człowieku jak się wypowiadasz. Łemkowie to nie są Ukraińcy. Jak już zabierasz głos, rośnie orientuj. To jest mniejszość taka sama jak inne, a wielokulturowość otwiera horyzonty. Beznadziejny żałosny zawistny komentarz. Chyba nie doczytałeś, ze ten Pan zajmował się nie tylko tym.

    • Zgłoś wpis
  • Marcel Pagnol - niezalogowany 2023-01-27 14:25:25

    Ciekawe czy ta pani Bilejczyk wie, że jest rok wyborczy, i że ona może być nastepna :D

    • Zgłoś wpis
  • Konkretny - niezalogowany 2023-01-27 19:36:49

    Kresowiak =Dno intelektualne .

    • Zgłoś wpis
  • Jarosław K. - niezalogowany 2023-01-27 20:12:24

    Zmień lekarza, bo ten ci nie pomaga, a widać że twój stan psychiczny jest bardzo poważny. Żal mi cię, nie dość że 100% debil, to jeszcze podstawowej wiedzy z historii nie przyswoił...

    • Zgłoś wpis
  • Róża - niezalogowany 2023-01-27 21:12:46

    Szanowny panie proponuję się do uczyć czym zajmował się Pan Starzyński jaką kulturę promował Pan Starzyński promował kulturę Łemkowska o czym pan prawdopodobnie nawet nie wie kto to byli Łemkowie i skąd się wzięli i jaką krzywdę wyrządził rząd Polski Łemkom,gdzie zostali w czterdziestym siódmym roku z wyniku akcji Wisła Deportowani i rozsiani po całej Polsce i w po całym Polsce potem rozbiegły się po całym świecie jak Pan nie wie niech Pan nie pisze takich komentarzy

    • Zgłoś wpis
  • Ech..... - niezalogowany 2023-01-28 18:54:48

    Kiep żeś i osioł...

    • Zgłoś wpis
  • Adam - niezalogowany 2023-01-29 16:33:58

    Do KRESOWIAKA Szerzeniem mowy nienawiści, wstyd i hańba, nie zna prawdziwej historii narodu polskiego. Administrator powinien zablokować tego maluczkiego pola...ka i jego niewybredne wpisy szerzące nienawiść wśród mieszkańców miasta. A tak dla informacji, cały rok kalendarzowy zespoły polskie mniejszości narodowych, zwoazkowe występują lub są zapraszani do wspólnego występowania i biesiadowania w całej Polsce i zza granicą reprezentując miast Legnica, Dolny Ślask, Polskę. Tak jak Pomorzanie, Mazowszanie, Ślązacy, Opolanie, Górale, Sybiracy,... idp... Oraz zagraniczni zapraszani goście zza granicy reprezentujący folklor nieznany dla szerokiej masy impotujących. Wstyd KRESOWIAKU, świadczy to o braku kultury, braku wychowania, brakach edukacyjnych, ciasnym umyśle, zaściankowości legnickiej.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    patriota - niezalogowany 2023-01-26 16:05:07

    kresowiaku W legnicy nie ma kultury piSowcy i Krzakowski wykończyli kulturę w legnicy nawet PiS-owska kultura disco Polo ten Hua m nie przyjeżdża do legnicy. Legnica to miasto kościołów i staruchów A ty nie mów o patriotyzmie bo nie masz o tym pojęcia pisiory z komuchami wyprali ci mózg, na Ukrainie ludzie z takimi jak ty walczą o wolność o swój kraj nieuku kulturalny. Jakby w Polsce zaistniała taka sama sytuacja jak na Ukrainie pierwszy byś stąd Spierdaxax . nie dyskutuje Z debilem bo zniżę mnie do swojego poziomu I pokona doświadczeniem

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • LEGNICCY KRESOWIACY - niezalogowany 2023-01-26 19:22:52

    ty "patriota " dziwko bolszewicko-komunistyczna koło PATRIOTY ty nawet nie stałeś!!!! wyzywasz od staruchów Legnicę ty suko czerwona bydło leninowskie widać żeś ruski putlerowski koryciarz STARSZYCH LUDZI KRESOWIAKÓW WYZYWASZ/ty staruchem nie będziesz przecież/ WAŻ SŁOWA bydlaku czerwony karaluchu posowiecki pzperowski kacyku MY KRESOWIAKI KTÓRZY PAMIĘTAJA banderyzm LUDOBÓJSTWO NA POLAKACH znamy takich jak ty co NIENAWIDZĄ STARUCHÓW I KOŚCIOŁA ty padlinożerco sycą się KRWIĄ POMORDOWANYCH PATRIOTÓW KRESOWYCH ODPOWIESZ I PRZEPROSISZ NAS KRESOWIAKÓW!!!! ODSZCZEKASZ bluzganie NA STARUCHÓW I KOŚCIÓŁ I KRESOWIAKÓW to tacy bydlaki jak ty MORDOWALI LUDZI NA KRESACH I WOŁYNIU bekniecie za to!!!!!! BÓG HONOR I OJCZYZNA I RODZINA TU JEST POLSKA I BĘDZIE A LEGNICĘ ODPIŁUJEMY OD czerwonej zarazy posowieckiej/tak jak wy odpiłowujecie od chrześcijaństwa/ używam waszego słownictwa ZA PONIŻANIE STARSZYCH LUDZI/staruchy/ I KOŚCIOŁA ROZLICZYMY cię pokomunistyczne gównojady MY KRESOWIACY PATRIOCI POLSCY...Pani DYREKTOR LCK DOBRA DECYZJA MY KRESOWIACY DZIĘKUJEMY 70% W LEGNICY TO MY POLACY Z WOŁYNIA..BARDZO PANIĄ PROSIMY O WIĘCEJ KULTURY POLSKIEJ I LEGNICKIEJ O NASZYCH RODAKACH Z KRESÓW I O LUDOBÓJSTWIE NA POLAKACH PRZEZ banderowców TO NASZA KULTURA I ŻYCIE I NIKT NAS NIE PRZEPROSIŁ ZA TE KRWAWE MORDERSTWA POTRACILIŚMY TAM DUŻO NASZYCH RODZIN I NIKT W LEGNICY O TYM NIE EDUKUJE A WRĘCZ ZACIERA PRAWDĘ HISTORYCZNĄ!!! ...Teraz NAM SIĘ UBLIŻA OD STARUCHÓW I UPADLA KOŚCIÓL NA TO ZGODY I PRZYZWOLENIA NIGDY!!! NIE BĘDZIE...MUSIMY PAMIĘTAĆ O TAMTYCH MORDERSTWACH TEGO WYMAGAJĄ TAMCI LUDZIE BESTIALSKO ZABITYCH...ty ryju pseudo patrioto OBIECUJEMY PRZEPROSISZ PUBLICZNIE KRESOWIAKÓW!!!

    • Zgłoś wpis
  • terrtsrtrtstr - niezalogowany 2023-01-26 19:30:00

    PRZECIEZ GOSCIU Z DOMU NIE WYCHODZI TO SKAD MA WIEDZIEC... JEST ANTY I OGLADA JEDEN PROGRAM W TV ZAJADAC SALCESON...

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ricardo - niezalogowany 2023-01-26 16:17:33

    Tak szczerze to ten "festiwal" to byla studnia bez dna. Wielkie koszty i utylizacja środków. Efekt co prawda mierny ale za to drogi.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Grześ - niezalogowany 2023-01-26 21:36:37

    Z twoich pieniędzy to nie szło idioto, ale ty byś zapewne wolał disco polo.

    • Zgłoś wpis
  • Ola Zań - niezalogowany 2023-01-30 00:52:21

    Wszystkie środki na festiwal były pozyskiwane od sponsorów, a nie od Miasta ani Szkoda że tak mało oob docenia ten cudowny festiwal, który przecież rzeczy wielokulturowość a nie tylko kulturę łemkowską.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jurek - niezalogowany 2023-01-26 16:37:04

    no poprzedni dyrektor pozbył sie Szkła kontaktowego - Nowa Pani też pokazuje co potrafi .. To proponuje w ogóle zlikwidować LCK - bo właściwie co tam zostanie ? dyrektorka ? No i slle do wynajecia wyremontowane za 30 mls przez 30 lat Brawo !

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2023-01-26 17:50:13

    Ciekawe, na czyje polecenie pani dyrektor dokonała "reorganizacji"? To głupi krok, bo dzięki panu Starzyńskiemu legnicka kultura wychodziła w szeroki świat. A jak będzie teraz?..... PS.... Ten kresowiak (post wyżej) to zwykła ruska onuca, której celem jest skłócenie Polaków i Ukraińców. Podejrzewam, że gdyby ta onuca sięgnęła do swojego drzewa genealogicznego, to okazałoby się, że jest Ukraińcem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Bogdan - niezalogowany 2023-01-26 21:40:02

    Dokładnie, z tym kresowiakiem, brak słów, ci idioci tylko mają temat Wołynia, jak byłemkowie mieli cokolwiek z tym wspólnego. A to jest robota tylko i wyłącznie dziada krzaka. Jego tak boli, że Łemkowie bez jego wsparcia potrafią robić takie imprezy.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    cccp - niezalogowany 2023-01-26 18:54:55

    W legnicy jest bardzo dużo ludzi dawnego systemu którzy kradli i handlowali z Rosjanami jak Rosjanie opuszczali legnicy to też dużo ich zostało na pewno Kresowiak to jeden z nich . Tak jak Warszawie jaki legnickim ratuszu Sługusy Putina

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zrzęda - niezalogowany 2023-01-26 19:02:20

    Zawsze może wziąć dyrektora teatru i pojechać na wojnę na wschodzie teraz tam poszukują „operatorów” czołgów Leopard 2 w wersji a4 . Coś by zrobilł dobrego dla swoich ziomków

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KAZ - niezalogowany 2023-01-26 19:19:18

    Marionetki pociągane za sznurki każdy może zobaczyć w pełnej krasie. Manipulo stoi w cieniu z tyłu sceny i bawi się sznureczkami. Nawet bystrzak redaktor tego nie widzi

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KAZ - niezalogowany 2023-01-26 19:19:30

    Marionetki pociągane za sznurki każdy może zobaczyć w pełnej krasie. Manipulo stoi w cieniu z tyłu sceny i bawi się sznureczkami. Nawet bystrzak redaktor tego nie widzi

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefciiburczymycha - niezalogowany 2023-01-26 20:09:31

    Dziennikarstwo na poziomie ZERO. Legnica nie traci festiwalu. Bo jak może stracić festiwal, którym nie zarządza LCK tylko stowarzyszenie prowadzone przez Starzyńskiego?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Bogdan - niezalogowany 2023-01-26 21:43:13

    Ty jesteś normalny? Nawet jeśli festiwalu nie robi lck, choć jest współorganizatorem, to kto jak nie miasto traci festiwal? Przecież koncerty także się tutaj odbywały

    • Zgłoś wpis
  • maria awaria - niezalogowany 2023-01-27 08:52:44

    Głos rozsądku. Tyle tylko, że to nie kwestia osoby, która podpisuje się pod tym artykułem, czy redakcji, która puściła to w obieg. To sprawka Jerzego. Artykuł na zamówienie, absolutnie jednostronny. Szumu narobił i narobi. Zabrakło (być może celowo) jasnego wyjaśnienia, że impreza o której mowa nigdy nie była imprezą miasta, czy lck-u. Owszem odbywała się w Legnicy, przy mniejszym lub większym zaangażowaniu lck-u, jednak to nie kto inny a stowarzyszenie kyczery jest organizatorem tej imprezy, pozyskuje z różnych źródeł środki na jej organizacje. Co więcej... To prywatne animozje Jerzego. Woda na młyn.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2023-01-26 20:32:41

    Krzakowski jest uzależniony od kasy rozdawanej przez pisiory. Przyszło polecenie z centrali? Zapomina li tylko, że społeczności ukraińskiej czy łemkowskiej z korzeniami od akcji Wisła, dawno spolonizowanej i zintegrowanej tutaj, ba, często z drugim pokoleniem urodzonym w Legnicy jest sporo. Zapomina, ilu członków tej społeczności robi na jego sukcesy w urzędzie. Oby nie przeliczył się z wynikiem wyborczym taką durną decyzją.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Andrzej - niezalogowany 2023-01-29 20:57:10

    Informuję że to już szóste pokolenie Łemków mieszka, uczy się, pracuje, buduje swoje domy w Legnicy, po akcji Wisła w 1947 roku. Przymusowo przesiedlonych w Polsce, polskich obywateli II RP z Małopolski, Karpat Zachodnich, z Podkarpacia, po Przemysł i jeszcze dalej po Lwów. Łemkowie padli ofiarą i nadal padają, w dalszym ciągu padają ofiarą oskarżeń o śmierć generała nad Wisłą, przypisuje się Łemkom zbrodnie ludobójstwa na Wołyniu, głęboko na rubieżach Ukrainy, gdzie nigdy tam Łemkowie nie mieszkali, na tych terenach dzisiejszej Ukrainy. Wy Pieniacze poogladajcie sobie w TVP 1 film serial "Dom pod dwoma orłami" w niedzielę o 20.00, tam może trochę poedukują się, bo z pewnością książek nie czytali i nie wezmą książki do ręki... Hańba takim Polakom, Kresowiaków i innym Legniczan wściekłych na Łemków lub dzisiejszych Ukraińców mieszkającym od wielu pokoleń lub Ukraińców uciekającym przed wojną i przyjeżdżającym do Polski za lepszym spokojniejszym życiem w obawie przed wojną, przed śmiercią. Pamiętam... Jako dziecko, jako młoda osoba, jako dorosła... teraz. Legniczanie też nie lubili Żydów, rysowali szubienicę lub gwiazdy Dawida na ścianach domów, tam gdzie mieszkami Żydzi Hańba pisarczykom... Żeby wam ręce, członki pousuchaly do trzeciego, piatego pokolenia, z tej nienawiści do drugiego człowieka.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    XXI wiek - niezalogowany 2023-01-26 20:35:57

    Teatr bez pieniędzy , Dni Legnicy zniknęły, spływ samoróbek też , rower miejski skończył działalność , teraz "Kyczera" a wcześniej czystka w LCK ,o byłe kino "Ognisko" najpierw toczono bój ze "Społem" a teraz po kilku latach proponuje się Filharmonii Wrocławskiej by zrobiła remont to im Krzakowski wynajmie salę ...CO SIĘ DZIEJE panie jeszcze "prezydencie" ????????????????????

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wstyd - niezalogowany 2023-01-26 20:58:08

    Nasz prezydent już nie jedną osobę tak załatwił. Tak załatwiono Dyrektora LCK!!! Tylko szkoda że To właśnie ci ludzie budowali twoja markę a później się wypinasz na nich i zwalniasz mogę wymieniać dużo tak załatwiłeś . Szkoda trzeba uciekać z tego miasta niedługo potajemna elektrownia przy hucie. Ciekawe co za to dostaniesz kasę czy wycieczkę a może inne profity ????

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    xx - niezalogowany 2023-01-26 21:42:40

    proszę nie nazywać tego gościa panie prezydencie po pierwsze jest to nieprawidłowe mówi się prezydencie A nie panie prezydencie . A po drugie prezydent to jest ktoś kto dba o społeczeństwo które go wybrało A nie o swoją kieszeń i swoich xxxxxxxxxxxxxxxx

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Zbigniew B. - niezalogowany 2023-01-26 21:55:00

    To...wina Tuska...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Legniczanka - niezalogowany 2023-01-26 21:55:42

    A może Pan Jerzy Starzyński wystartuje w wyborach na Prezydenta Legnicy ? Przynajmniej będzie więcej kultury w mieście.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Grześ - niezalogowany 2023-01-26 22:37:58

    To jest tak haniebne, że ciężko spokojnie skomentować. To tylko i wyłącznie wina krzakowskiego. Tak potraktować osobę tak doświadczoną i zasłużoną dla miasta. Tego komucha boli, że Łemkowie bez miejskiej dotacji potrafią organizować taką imprezę. Jeszcze niedawno chwalił pana Starzyńskiego za festiwal kto siedzi na miedzi, a ostatniego dnia roku degradacja. Jego kierowniczką miałaby być dwa razy młodsza córunia burmistrza Chojnowa. Przecież to jest upokorzenie. Nie lepiej potraktowali współpracownice pana Starzyńskiego, z działu folkloru, proponując jej stanowisko.... sekretarki.Brak słów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Hania - niezalogowany 2023-01-26 23:29:24

    Pani Bybel jest osobistą sekretarką pana Starzyńskiego od zawsze, utrzymywana z pieniędzy podatników. Tak samo jak działalność pana Starzyńskiego. W całości i od zawsze utrzymywana z pieniędzy podatników. Gdyby nie to, że podatnicy "płacą" za pensje obu tych osób w LCK, to nie byłoby żadnego festiwalu i działalności.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Kl. - niezalogowany 2023-01-27 13:35:28

    Ty jesteś chora i idź się leczyć. W ten sposób można napisać o każdym pracowniku, że jest utrzymywany z pieniędzy państwa. Ty się za pewnie utrzymujesz z własnych pieniędzy haha.

    • Zgłoś wpis
  • inna hania - niezalogowany 2023-01-27 22:02:23

    niezle masz na bani

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    PYTON WIELKI - niezalogowany 2023-01-27 08:29:54

    osobista sekretarka.....ładnie brzmi

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Stefek - niezalogowany 2023-01-27 09:45:54

    Społeczność łemkowska zawsze głosowała na Krzakowskiego. Macie nauczkę.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    wąs - niezalogowany 2023-01-27 10:10:27

    Swego czasu, przy okazji ostatnich wyborów samorządowych, nie kto inny jak Jerzy we własnej osobie, namawiał wszystkich dookoła aby głosowali na opalonego. Biegał po mieście jak kot z pęcherzem. Mawiał wówczas, że to "sprawdzona i pewna opcja". Straszył wszystkich, że jak wygra kontrkandydat tadeusza to wyłączny monopol na kulturę w mieście będzie miał inny, teatralny jegomość. Jurku drogi, nie ośmieszaj się. Zachowaj twarz.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    KING - niezalogowany 2023-01-27 12:42:29

    W normalnej prywatnej firmie, po publikacji takiego paszkwila dramatycznego, pan Starzyński wyleciałby z pracy już minutę po ukazaniu się tego na portaliku lokalnym. Pozdrawiam wszystkich pracujących ciężko przedsiębiorców.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Karol - niezalogowany 2023-01-27 22:52:50

    A to pisał Starszymi? Idioto

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Piotr - niezalogowany 2023-01-27 12:52:42

    Decyzja z tych absurdalnych. Lck - centrum kultury gdzie myślę że połowa krzewienia tej kultury i budowanie marki to właśnie pan Starzyński. Od lat organizujący mnóstwo inicjatyw promujących lokalny folklor. Jak to nie jąkas potężna pomyłka to osoba która podjęła te decyzja powinna być piętnowana na każdym kroku. Wstyd

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Grześ - niezalogowany 2023-01-27 13:38:31

    Dokładnie, ich bardzo boli że on jest przedsiębiorczy i bez wsparcia lck potrafi zorganizować taką imprezę od 30 lat.

    • Zgłoś wpis
  • Srewcio - niezalogowany 2023-01-27 23:10:50

    Skoro tyle lat to organizuje bez wsparcia LCK to chyba sobie teraz też poradzi?

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Żal Legniczan - niezalogowany 2023-01-27 13:36:10

    Nowa Pani dyr. Marta Bilejczyk wzorcowo wykonuje polecania ratusza. Dewastacja resztek oferty kulturowej Legnicy postępuje w szybkim tępię (szerokiej oferty w tym mieście nie było nigdy). Jestem ciekawy, jaka ofertę będzie miało LCK dla Legniczan? Czy może ma to być tylko miejsce pracy dla miernych, biernych, ale wiernych opalonego i spółki?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Mirosław - niezalogowany 2023-01-27 13:43:24

    Dokładnie, poprzedni dyrektor na pewno tak nie pozwolił sobą sterować, A ta jest młoda dopiero co na tym stanowisku, więc wykonuje,co jej powiedzą, to jest chore. Oni wszystko muszą z nim konsultować.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Ula - niezalogowany 2023-01-27 13:40:45

    W głowie się nie mieści, ilu tu jest hejterów i małych zawistnych polaczków, którzy krytycznie wypowiadają się na temat tak zasłużonej osoby. Bo nawet jak sami się nie interesują folklorem, to chyba dobrze że jakaś impreza odbywa się w mieście. Macie taki sam poziom, jak ci którzy podjęli taką decyzję, małe zawistne ludziki.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Strefie - niezalogowany 2023-01-27 15:04:39

    Zwykły banderowiec , a nie zasłużona osoba

    • Zgłoś wpis
  • KRESOWIACY TYLKO PRAWDA - niezalogowany 2023-01-28 12:21:14

    ty jakaś tam "ula " co wyzywa POLSKICH PATRIOTÓW od nienawistnych polaczków - A co ci POLSKA NIE PASUJE to co tu robisz w tej POLSCE??? która cię karmi i utrzymuje DAM ci radę TO W.........J z TEJ POLSKI najlepiej do niemiec na szparagi I UWAŻAJ....NIE PLUJ NA MOJĄ OJCZYZNĘ!!!!! takie jak ty zdrajczynie ! przed wojną i wtrakcie wojny GOLONO NA ŁYSO ODCZYTUJĄC WYROK Z PODZIEMIA ANTYKOMUNISTYCZNEGO...Lepiej zrobisz jak wyjedziesz od tych "polaczków " nie będziesz się tu męczyć z nami, panimajesz onuco od putlera. Zabieraj nogi w troki i WON...a ten co mu lck nie dawał pieniędzy na jaką tam kyczerę!!!! I na festiwal .OPULUWA PUBLICZNIE LCK KTÓRY karmił go i utrzymywał TYLE LAT /RĘKI KTÓRA cię KARMIŁA TYLE LAT SIĘ NIE GRYZIE!!!!!/ skoro taki zaradny, taki amerykanski TO NIECH IDZIE NA SWOJE I TAM SIĘ PRODUKUJE niech na prywatnym pokaże jaki zasłużony. PANI DYREKTOR LCK DOBRZE PANI ZROBIŁA LEGNICZANIE POPIERAJĄ PANI DECYZJĘ ..PROSZĘ PROWADZIĆ LCK W DUCHU PATRIOTYCZNYM I KULTURY POLSKIEJ TYLKO TAK POZYSKA PANI SERCA LEGNICZAN POLAKÓW..nam nie potrzeba za państwowe pieniądze kultury łemkowskiej utrzymywać THIS IS POLAND zobaczymy jak ten łemek utrzyma się na prywatnym wikcie...PROSIMY PANI DYREKTOR LCK O POKAZANIE I IMPREZY O NASZEJ PIĘKNEJ KULTURZE NA KRESACH O TYCH HISTORIACH RODZINNYCH POLAKÓW PATRIOTÓW KTÓRZY TAM ŻYLI JAK SIĘ ZNALEŹLI PÓŹNIEJ W POLSCE I DLACZEGO. JAK DOKONANO NA PRAWIE 300 TYŚ POLAKÓW LUDOBÓJSTWA PRZEZ banderowców i DLACZEGO??? JAKIE WYMYŚLNE TORTURY STOSOWALI banderowcy MORDUJĄC CAŁE RODZINY. tych tortur BYŁO 186 MY KRESOWIACY CHCEMY WRESZCIE NASZEJ POLSKIEJ KULTURY W LEGNICY O TO PANIĄ PROSIMY...NIE MOŻE mniejszość DYKTOWAĆ WIĘKSZOŚCI JAK MA ŻYĆ U SIEBIE W POLSCE!!! DOSYĆ!!!! Proszę zatrudnić u siebie w LCK POLAKA NA ETACIE KTÓRY BĘDZIE ROBIŁ IMPREZY KULTURALNE O PIĘKNYCH KRESACH I POLAKACH KTÓRZY TAM JESZCZE ŻYJĄ I MIESZKAJĄ...TEGO LEGNICA OCZEKUJE OD LCK PRAWDA NAS WYZWOLI

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Marian - niezalogowany 2023-01-27 13:50:13

    Zamiast kultury Legniczanie mogą wykąpać się w odkrytym basenie w parku i pooglądać drzewa w donicach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    UNIJNY DZIAD - niezalogowany 2023-01-27 19:32:59

    A kto temu panu obiecał całe życie na państwowej posadce .Jak on taki kreatywny i zasłużony to NIECH OTWORZY SWOJĄ PRYWATNĄ FIRMĘ I DZIAŁA I UTRZYMUJE JĄ..A ten taki pseudo przedsiębiorca SKARŻEPYTA pluje PUBLICZNIE NA RĘKĘ KTÓRA go KARMIŁA TYLE LAT - w prywatnej firmie DAWNO BY go WYWALILI DYSCYPLINARNIE ..gościu NIE PŁACZ I NIEJĘCZ tylko wež się do UCZCIWEJ PRACY - A ty widać jaj nie masz żerujesz na państwowym wikcie A TAKI BYŁ PIĘKNY amerykanski ZAKASAĆ RĘKAWY I DO ROBOTY NA PRYWATNYM WIKCIE JAK WIELU KREATORÓW POLAKÓW PATRIOTÓW ...My Legniczanie BĘDZIEMY śledzić tą kulturę łemkowsko-ukrainską Można robić koncerty w Kijowie...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Władysław - niezalogowany 2023-01-27 22:58:24

    Nie powinienem nawet do ciebie debilu pisać bo szkoda słów, ale napiszę że gdybyś idioto chociaż raz był na tych koncertach, to byś zobaczył, że to nie jest festiwal muzyki ukraińskiej i łemkowskiej, tylko zespołów folklorystycznych z całego świata. Rozumiem że dla ciebie debilu praca w państwowej firmie nie jest uczciwa. Gdybyś debilu przeczytał uważnie artykuł, to byś wiedział, że on był kierownikiem działu szeroko pojetego folkloru, a działalność festiwalowa to zupełnie inna bajka.Ty zapewne pracujesz w prywatnej firmie, że pracę w państwowej placówce uważasz za nieuczciwą. Skąd się biorą tacy idioci.

    • Zgłoś wpis
  • Władysław - niezalogowany 2023-01-27 23:00:52

    Faktycznie jesteś dziadem, bezmózgim, i zwykłym anonimowym trollem, który sam w życiu pewnie niczego dobrego nie zrobiłeś a atakujesz tych, którzy coś robią.

    • Zgłoś wpis
  • Kurka wodna - niezalogowany 2023-01-28 01:18:21

    Idiota

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2023-01-28 06:51:34

    Mam prośbę/wniosek do UM Legnica o udzielenie informacji publicznej w zakresie przedstawia do publicznej wiadomości koncepcji programowo-organizacyjnej LCK opracowanej przez Panią Dyrektor w ramach konkursu na objęcie funkcji. Może kolejni pracownicy LCK i Legnicy nie będą zaskakiwani takimi sytuacjami. Swoją drogą rzeczywiście może czas na zmiany, ale ludzie chcieliby znać wcześniej ich cel i zakres. Swojego czasu połowa pracowników UM Legnica miała korzenie łemkowskie i głosowała wraz z rodzinami na Tadeusza Krzakowskiego...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Pozdrawiam, Paweł - niezalogowany 2023-01-28 21:07:08

    Pod takim wnioskiem to byś musiał się podpisać, a ciebie ani na tyle nie stać onuco.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    PRAWDA NAS WYZWOLI - niezalogowany 2023-01-28 17:23:11

    Np.Stefek albo Wańdzia BRAWO BRAWO BRAWO PRAWDĘ PISZECIE o tych łemkach że połowa ich w Urzędzie Miasta PYTAM SIĘ LEGNICZAN CZY PAŃSTWO UWAŻACIE ŻE TO NORMALNE??? Zrobimy taką PRACĘ NAUKOWĄ ile łemków gdzie pracuje w Legnicy Legniczanie też POWINNI WIEDZIEĆ JAKA JEST RÓŻNICA między łemkami A ukraińcami .Bo łemki uważają że nie mają nic wspólnego z ukraińcami . LCK Z PANIĄ DYREKTOR ZACZYNA PROWADZIĆ DOBRĄ POLITYKĘ DZIĘKUJEMY W IMIENIU LEGNICZAN. A swoją drogą jak te łemki ZACZĘLI UJADAĆ NA PANIĄ DYREKTOR I chwalić się ŻE GŁOSOWALI NA Pana Krzakowskiego A teraz STRASZĄ ŻE NIE ZAGŁOSUJĄ..NIE O TAKE LEGNICĘ MY WALCZYLI..Tutaj łemki ładnie się odsłaniają i ujawnili PRAWDZIWE ZAMIARY DLACZEGO GŁOSOWALI na tego pana..UKRYTE KORYTO widać że oni NIE UTAŻSAMIAJĄ SIĘ Z POLAKAMI po to tak głosowali żeby później OBSTAWIĆ URZĄD SWOIMI...teraz cała wataha STRASZY PREZYDENTA że na niego NIE ZAGŁOSUJĄ..Panie Krzakowski CZY PAN CZYTA I NIE GRZMI i czy to PRAWDA??? Że tak się pan z łemkami ułożył przed wyborami że jak na pana ZAGLOSUJĄ to będą mogi LICZYĆ NA JAKIEŚ KORZYŚCI..PROSZĘ TO POTWIERDZIĆ ALBO ZAPRZECZYĆ LEGNICZANIE SĄ CIEKAWI PRAWDY

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    BĘDZIE PRAWDA BOLAŁA - niezalogowany 2023-01-28 17:31:57

    NO TO JAK Z TYM PAKTEM ZAWARTYM PRZED WYBORAMI z mniejszością narodową która się tym chwali. PROSZĘ UJAWNIĆ CO OTRZYMALI

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    WOŁYŃ PAMIĘTAMY - niezalogowany 2023-01-28 20:28:22

    PSY ONUCOWE SZCZEKAJĄ A KARAWANA JEDZIE DALEJ.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Robercik - niezalogowany 2023-02-06 11:45:53

    Robercik ,,Kto mieczem wojuje od miecza ginie ,, Pani Marta jeszcze trochę , a zostanie sama .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Pikaczu - niezalogowany 2023-05-16 09:52:03

    Jak to było? Traci festiwal? :D :D :D :D :D

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Wróć do