
Marcin Borys, powołany w połowie sierpnia na prezesa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy, nie ukrywa trudnej sytuacji spółki. - Jest duża możliwość, że MPK może w następnych latach utracić płynność finansową - oznajmił na sesji i poprosił radnych, by mieli to na uwadze, gdy jak co roku będą głosować nad rekompensatą za usługę publicznej komunikacji. Prezydent Maciej Kupaj nie dopuszcza myśli o likwidacji spółki.
Na koniec 2023 roku MPK Legnica miało 28 mln zł skumulowanej straty, co już przekraczało połowę wartości kapitału zakładowego. Gdyby spółka działała na zasadach komercyjnych, taki wynik oznaczałby po prostu, że jest bankrutem. Tu jednak nad reguły biznesu właściciel musiał przedłożyć względy społeczne. Zgromadzenie Wspólników MPK (tę funkcję pełni prezydent Legnicy) było zobligowane do podjęcia uchwały o kontynuowaniu działalności.
- Ja nie podejmę decyzji o zamknięciu spółki - deklaruje prezydent Maciej Kupaj. Jednocześnie zapowiada, że wyprowadzenie MPK z kryzysu będzie wymagać wydania w najbliższych latach dziesiątków milionów złotych.
Spółka od dawna pogrążała się w biedzie, bo przez wiele lat miasto jako właściciel nie wypłacało jej uczciwego zysku (na poziomie 2-3 procent).
Maciej Kupaj: - Jako prezydent podjąłem decyzję o odstąpieniu od egzekwowania od MPK 3 mln zł należności, bo już przez to spółka mogła stracić płynność finansową.
Kryzys dotyka Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy na wielu poziomach. Jeden to sytuacja kadrowa. W ocenie Marcina Borysa spółka ma znakomitą, doświadczoną ale, niestety, wiekową już załogę. Zagrożeniem dla działalności firmy są odejścia pracowników na emeryturę w połączeniu z trudnościami w pozyskaniu za oferowaną stawkę młodych mechaników czy kierowców.
Inny palący problem to wyeksploatowany tabor.
- Mamy najstarszą flotę w Polsce a do tego bazę, która nie była modernizowana od powstania firmy - mówi Maciej Kupaj.
Według prezydenta, miasto przespało właściwy moment na te działania. Kiedy były możliwości pozyskania środków unijnych na tego rodzaju potrzeby, nie składało wniosków o zakup nowych autobusów. Dziś nie ma wyjścia: jeśli w najbliższych latach nie przeprowadzi dużych inwestycji w MPK, będzie musiało zrezygnować z publicznego transportu w Legnicy albo bardzo mocno go ograniczyć.
Do 2028 roku Legnica musi kupić 30 autobusów elektrycznych, aby wypełnić ekologiczne normy, a jeden taki pojazd kosztuje ok. 3 mln zł. Do obsługi sieci połączeń potrzebne też będą nowe autobusy z konwencjonalnym albo hybrydowym napędem (1 - 1,5 mln zł za sztukę).
- Naprawdę czeka nas rewolucja. Potrzebujemy dziesiątek milionów złotych, aby obecną sytuację wyprostować - uprzedza prezydent Legnicy.
Jaskółką zmian jest pięć autobusów elektrycznych, które od kilku tygodni wożą legniczan. Szósty dołączy do nich w styczniu. MPK złożyło wniosek o dofinansowanie na zakup kolejnych sześciu.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Krzakowski przez lata nie widział problemu w mpk?
Widział, tylko uwielbiał aneksy i MPK co roku dostawało więcej milionów dotacji. Zresztą to całe Centrum Witelona miało tych aneksów aż 24 .... O innych choćby przebudowie Odcinka Sikorskiego czy drodze zbiorczej nie wspomnę...
Tusk mówi że pieniędzy nie ma i nie będzie także wMPK bida będzie
To szybko po 5 miesiącach pracy a jeszcze od nowego roku bilety za free super
Ble ble ble. U gory na wszystkich poziomach rzadzi PO.Niech wspomoga kamratow:)
Dlaczego Pan z PiS tak uważa? Przecież to wasze rządy nabiału kabzy swoje. Teraz pretensje bo "wina Tuska"? Możemy napić się dobrego wina Tuska. Pozdrawiam wszystkich Polaków bez względu na opcje polityczne. Dorośli ludzie A taki chlam. Polska
Tubasiński jak się nie podoba to droga wolna, tylko przygotuj się na długi korek na zachodniej granicy. Twój wódz już kiedyś przemówił - Polska to nienormalność :)
Firma na skraju bankructwa a rozdawnictwo pana prezydenta idzie zbyt daleko. Spełnia obietnice wyborcze kosztem spółki i pracowników.
Podziękujcie krakowskiemu że do tego doprowadzil
A kto to jest Krakowski?
Wreszcie Prezes który powiedział prawde na temat spółki i chwała Mu za to ale dlaczego nie zwalnia tych członków bandy administracyjno-biurowej którzy nic nie robią a mają ciepłe posadki jak np. chłopiec od zamawiania ołówków i drugi chłopiec od zamawiania spinaczy i trzeci chłopiec od przywożenia tych ołówków i spinaczy i Pani od niczego na parterze od wręczania wydrukowanych obowiazków kierowcy i specjalisci wysokiej klasy od marketingu których działalność jest równa zero i oczywiście cała chmara księżniczek działu finansowego od dames kasjerek po artystki klasy głównej księgowej której głównym celem jest stroszenie piórek i pokazywanie kierowcom jacy są malutcy a nie dbałość o kondycję finansową firmy a na deser mamy Jego Wysokość Kierownika Działu Przewozów .Kwintesencja nieudolności i braku kompetencji okraszona totalnym chamstwem i arogancją. Panie Marcinie Prezesie zrób pan wreszcie porządek w MPK
Każdy zakład ma takiego debila, który nie ma zielonego pojęcia o pracy innych osób. W MPK jest nim "lucjan". A co do problemów kadrowych. Tak, są i to nie tylko na poziomie warsztatów czy kierowców. Administracja również się chwieje i mowa tutaj o młodych ludziach. Osoby doświadczone odchodzą na emeryturę ale to młoda kadra przekazuje wiedzę i uczy nowych pracowników. A oni też już zaczynają myśleć o odejściach. Tak, że albo teraz Panie prezesie albo nie będzie kto pracował. Zostanie tylko "lucjan", który będzie zamawiał spinacze i ogarnie kilka działów.
A Lubin zrobił za free i się opłaca.... Niech nasze władze Legnickie spróbują się dowiedzieć jak to możliwe? No i odkorkowali miasto, nie muszą płacić kontrolerom....????
Lubin ma sponsora KGHM, wypisuje fakturę a miasto płaci ( czyli wszyscy mieszkańcy Lublina)...W. Legnicy jest bieda, przewozy roczne to tylko 3-4 mln Pasażerów w większości uczniowie lub emeryci , do pracy "państwo" jeździ autami.( nie liczę robotników strefy)...a biedaki autobusem w wiekszości darmo....
Jeśli przewozy to głównie uczniowie i babcie to się spółka nie wzbogaci jeśli miasto zrobi im przewozy za darmo.
Prezesowi MPK wystarczył miesiąc by zorientować się w kondycji finansowej legnickiego MPK latami dojeżdżanego przez prezydenta Krzakowskiego. To się chwali. Prezydent Kupaj po 5 miesiącach nie ma pojęcia jaki jest stan finansowy Legnicy i obiecuje gruszki na wierzbie. Okazuje się, że 10 lat zasiadania w radzie miejskiej i w Komisji Budżetu i Finansów to za mało. Wygląda na to, że prezydent nie ma pojęcia w jaki sposób pieniądze z budżetu Legnicy zasilają MPK i muszą także pokryć proponowane ulgi za przejazd komunikacją miejską. Bez wyedukowania prezydenta nie tylko MPK nie stanie na nogi, ale także polegnie w długach nasze miasto.
Nie kupować elektryków, które przez pół rou nie będą się sprawdzać z racji krótkiego zasięgu w niskich temperaturach. Socjalizm dzielnie rozwiązuje problemy które sam wcześniej stworzył...
Dopóki dziala ten pseudo magazyn z gównianymi częściami z aliexpresu nienadajacymi się w większości do użytku za cenę większą niż w sklepach to ta spółka nigdy nie wyjdzie z dołka finansowego. Władze miasta dobrze wiedzą że nie stać firmy ani miasta na darmowa komunikacja mimo to chcą ja wprowadzić. To gwoźdz do trumny dla firmy.
Każdy zakład ma takiego debila, który nie ma zielonego pojęcia o pracy innych osób. W MPK jest nim "lucjan". A co do problemów kadrowych. Tak, są i to nie tylko na poziomie warsztatów czy kierowców. Administracja również się chwieje i mowa tutaj o młodych ludziach. Osoby doświadczone odchodzą na emeryturę ale to młoda kadra przekazuje wiedzę i uczy nowych pracowników. A oni też już zaczynają myśleć o odejściach. Tak, że albo teraz Panie prezesie albo nie będzie kto pracował. Zostanie tylko "lucjan", który będzie zamawiał spinacze i ogarnie kilka działów.
A ja się pytam dlaczego do tej pory nie wdrożono żadnych oszczędnych i dobrych dla środowiska rozwiązań ? W Kołobrzegu np. zrobiono wszystkie przystanki na żądanie. Autobus zatrzymuje się tylko jak ktoś na przystanku lub wewnątrz pojazdu jak ktoś da znać. W milionowym mieście jakim jest Madryt też to działa. Oszczędzają ma paliwie, okładzinach ciernych hamulców i środowisko ma mniej spalin. A pomijam już czego byłem wiele razy świadkiem jak na pętli autobusowej drzwi pootwierane a silnik i klimatyzacja pracują...
W legnicy jest zacofanie i dawanie dobrych pomysłów jest nie po myśli rządzącym.
To jest makabryczne, że od rana w Legnicy korki. Na światłach stoją auta wypełnione po brzegi tylko kierowcą, który wozi powietrze. 90 procent to zdezelowane diesle pamiętające jeszcze prezydenta Kurka. Wszystkie możliwe miejsca w mieście zapchane tymi trupami, nawet na zakazach a publiczne MPK zdycha choć ma w planie autobusy elektryczne. Czy nie można zrobić zielonych stref w mieście ? Dlaczego nawet małe miasta.na zachodzie wyprowadzają te złomy w centrów miast a u nas nie.? Zyskali by na tym i ludzie i środowisko i MPK.
Rozumiem, że powinny jeździć po mieście tylko nowe samochody, maksimum 5-letnie? Ulice dla nowobogackich. A motłoch rowerami albo autobusami... A kto płaci najwięcej podatków, nieliczni bogaci (kombinujący jak tu zapłacić najmniejsze podatki) czy masa średniaków i tych biednych?
Stefek nie gadał z ostatnim pokoleniem xD
Witam wszystkich czytaczy posta Lucjana i obiecuję iż Lucjan jeszcze nie raz opisze to co się tak naprawdę dzieje w MPK a jeżeli nie pasuje to takim troglodytom jak KTOŚ to niech złoży skargę do prokuratury i uzasadni co nieprawdziwego jest w opisywanych sytuacjach. A na dzień dobry pójdzie grupowe ubezpieczenie z PZU jakże kiepskie jakże drogie i kto zawija prowizję od tego shitu i dlaczego jest to zawsze ta sama osoba .Panie Marcinie Prezesie daj nam Kierowcom odpowiednie ubezpieczenie grupowe adekwatne do naszych zarobków i problemów zdrowtnych które z tego wynikają. Podpowiem Panu choroby kręgosłupa i choroby krążeniowo-sercowe.
oh Lucek Lucek Ty zbawco i obrońco uciemiężonych. troglodyci czekają na twoje czyny.