
Przystanek autobusowy w ciągu drogi rowerowej na ul. Jaworzyńskiej - to najwymowniejszy obraz legnickiej infrastruktury rowerowej nakreślony w raporcie Najwyższej Izby Kontroli. Raport pokazuje, że opracowana w 2017 r. na zlecenie Urzędu Miasta w Legnicy 44-stronicowa "Koncepcja przebiegu tras rowerowych dla Legnicy" to kolejny "pułkownik" - dokument do odłożenia na półkę.
NIK skontrolowała stan i rozwój infrastruktury drogowej w 10 miastach. Poza Legnicą były to Wrocław, Wałbrzych, Kalisz, Konin, Płock, Radom, Gdynia Słupsk i Sopot.
Jednym z ocenianych parametrów była dynamika rozwoju infrastruktury rowerowej w latach 2019 - 2022. Przyrost dróg rowerowych w tym okresie wynosił 18 proc. (z 26,60 kilometrów do 31,40 kilometrów), pasów ruchu dla rowerów - 493 proc. (z 15 metrów do 89 metrów), a dróg dla pieszych i rowerów - 45 proc. (z 8 kilometrów do 11,7 kilometrów).
Żeby ocenić, czy to dużo, sięgamy do "Koncepcji przebiegu tras rowerowych dla Legnicy" z 2017 r. Zaprojektowano w niej 6 głównych tras dla rowerzystów poprowadzonych przez miasto w różnych kierunkach. Łącznie miały mieć 57,84 długości. Gdyby budować je w takim tempie, na jakie wskazuje raport NIK (1 476 metrów na rok), to realizacja tej podstawowej sieci (bez dopełniających ją 11 krótszych tras) zajmie jeszcze 18 lat. I to tylko przy założeniu, że już 31,4 km tej sieci już mamy gotowe.
Inny parametr z raportu NIK to gęstość infrastruktury rowerowej, czyli stosunek 1 km infrastruktury rowerowej do 1 km2 powierzchni miasta. Na 10 skontrolowanych w 2018 miast Legnica była pod tym względem czwarta od końca, przed Gdynią, Radomiem i Wałbrzychem (na 1 km2 powierzchni ma 610 metrów infrastruktury rowerowej). W 2022 r. nadal jest czwarta od końca, bo przegoniła Konin, ale uciekł jej Radom (na 1 km2 powierzchni ma 780 metrów infrastruktury rowerowej).
Autorzy raportu oceniają też jakość infrastruktury rowerowej w poszczególnych miastach. W przypadku Legnicy zwracają uwagę, że wzdłuż dróg dla rowerów pojawiają się bariery lub inne przeszkody oraz roślinność ograniczająca przejazd. Inny problem wskazany przez NIK to występowaniu progów i uskoków na drogach dla rowerów i drogach dla pieszych i rowerów przekraczających dopuszczalną wysokość (1 cm). "Wystąpiły nieprawidłowości w zakresie stanu technicznego i utrzymania poddanych oględzinom elementów infrastruktury rowerowej. Mogły one negatywnie wpływać na bezpieczeństwo, atrakcyjność i wygodę użytkowania infrastruktury rowerowej" - czytamy w raporcie.
NIK wystawia jednak Urzędowi Miasta w Legnicy dobrą ocenę. Podsumowuje:
"W mieście obowiązywały dokumenty o charakterze strategicznym, odnoszące się do celów w zakresie utrzymania i rozwoju miejskiej sieci infrastruktury rowerowej;
– w urzędzie gromadzono dane na temat zasobu miejskiej infrastruktury rowerowej;
– urząd w ramach bieżącego nadzoru monitorował zadania z zakresu przygotowania i realizacji przedsięwzięć dotyczących infrastruktury rowerowej, które wykonywane były przez Zarząd Dróg Miejskich w Legnicy;
– drogi z infrastrukturą rowerową posiadały organizację ruchu wprowadzoną na podstawie zatwierdzonych projektów organizacji ruchu;
– dokonywana była kontrola prawidłowości wykonania zadań technicznych, wynikających z realizacji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu;
– przeprowadzano również kontrole dotyczące prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej, urządzeń sygnalizacji dźwiękowej oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego umieszczonych na drogach"
Pełny raport w załączniku.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Mamy nadzieję że opozycja zadba o to żeby control dalej trwała i żeby skontrolowali te piękne udane inwestycje legnicy które trwają trwają i nie mają końca. Tak aby obecnie wypoczywający W Świnoujściu Krzakowski przed wyborami bóg się wytłumaczyć Z zadłużenia nie udanych inwestycji I rozdawanych pieniędzy dla tych którzy jeszcze nie powinni dostać . przy okazji także trzeba było by aby NIK sprawdził czy czy przeprowadzane remonty w kościołach I wokół nich nie były finansowane z budżetu miasta I ile majątku nieprawnie zagarnął kościół W legnicy
A kiedy kontrola NIK wynagrodzeń w MOPS-e wysokości wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach?
A kiedy kontrola NIK w MOPS-e wysokości wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach pracowników?
Może nie tyle co Kościół co Kuria Legnicka.
Bez przesady z tym przystankiem na Jaworzyńskiej. A jak można było puścić ścieżkę i zbudować przystanek na wąskim i krótkim chodniku? Jeżdżę rowerem tamtędy i nikt mi nie przeszkadza, bo na tym przystanku praktycznie nie ma ludzi. Natomiast warto byłoby sprzątać od czasu do czasu ścieżki rowerowe (zwłaszcza tę do Koskowic i Grzybian), bo jeżdżące samochody wyrzucają na ścieżkę żwir, co przeszkadza w jeździe.
koskowice i Grzybiany to nie Legnica! akurat kilka razy jechałem około 15 tametdy gdzie jest przystanek i musiałem schodzic z roweru bo bylo ok ło 8-10 osob! mogli przystanek odsunac troche do tyłu bo jest tam miejsce ! to samo jest po drugiej stronie przy przystunka obok LIdla!
Może zatrudnicie w końcu chociaż jednego dziennikarza?
pojawia się "roślinność ograniczająca przejazd". Są szczegółowe zalecenia żeby jeszcze jakieś drzewa wyrżnąć, jakiś trawnik zalać asfaltem?
"wzdłuż dróg dla rowerów pojawiają się bariery lub inne przeszkody oraz roślinność ograniczająca przejazd" Nic nie przebije "doniczek" na Jaworzyńskiej!
A co robi oficer rowerowy zatrudniony w UM
Oficer rowerowy pobiera kasę za frajer i odciski na dupie ma z lenistwa
Niestety infrastruktura jest do kitu.Drogi rowerowe są po części w koszmarnym stanie dziury, żwir, kamienie i miejscami nie można się minać- bo tak wąsko, a te ścieżki poprowadzone tuż przed przystankami to koszmar. Roślinność... no tak, jadąc rowerem trzeba uważać na zwisające gałęzie drzew bo biją po twarzy - a wystarczyłoby poprostu przyciąć je nad ścieżką. Zapraszam do Wrocławia czy Warszawy, by zobaczyć jak poprowadzić ścieżki i oznaczyć je prawidłowo .
Roślinność to swoją drogą należy pielęgnować i przycinać. Natomiast nigdzie nie trzeba jeździć bo w samej Legnicy jest dobrze stworzona drogą rowerowa z tym że już się sypie i należało by nową zrobić na równi z asfaltem a mowa o Rzeczypospolitej. Jako wydzielony pas rowerowy oraz rozszerzenie drogi na częściowy pas awaryjny czy aby zwyczajnie można było zrobić pas życia dla służb bez jazdy po krawężnikach narażając stan naszego auta.
Dobrą robotą NIK w minionych latach nawet pies z kulawą nogą nie zainteresował się w Legnicy. Gdyby prokurator wziął do ręki i przeczytał raport NIK dot. modernizacji ul. Jaworzyńskiej albo budowy cmentarza w Jaszkowie, to Legnica już dawno była by uwolniona od prezydenta Krzakowskiego. Tymczasem prokurator ma duży problem nawet z tak ewidentnymi sprawami kryminalnymi jak budowa spalarni opon i remont Palmiarni.
Widzę ze radny PO, specjals od przystanków chyba się zaspał ze NIK go wyprzedził. Taki temat na kolejne drętwe wideo opozycji, a tu lipa. Jestem zawiedziony ;)
6 lat analizy to za mało dla radnego ????
Najlepsza jest ścieżka rowerowa na Rzeczypospolitej przypomina tor przeszkód a przy wylocie na Piłsudskiego można się zabić o znak końca toru przeszkód .
Niech ci z NiK nie fanzolą że się można wypowiedzieć pozytywnie o drogach rowerowych w Legnicy. Po jakiego grzyba się krzyżują drogi rowerowe z chodnikami dla pieszych. Co ma miejsce w okolicach budynku niegdyś czynnego TP s.a .(obecnie popada w ruinę nie tak stara budowla) za przystankiem autobusowym przy początku Rzeczypospolitej. A cała reszta tej już rozsypanej drogi dla rowerów nie zwróciło uwagi przy tej ulicy oraz te pseudo drogi rowerowe w bocznych uliczkach oznaczone tylko znakami czy bzdurnym kawałkiem malowania na ulicy słonecznej przy wyjeździe w kierunku Rzeczypospolitej. Przy czym słusznie jest tam zakaz parkowania po lewej od strony działek. Wyjeżdżając z Śpiewnej na Słoneczną w prawo przy bramie działkowej ten manewr skrętu jest utrudniony. Często nastawionymi autami działkowców jak by to nie mogli zorganizować sobie kawałka terenu na parking kosztem powiedzmy dwóch działek ogrodniczych. Też nie rozumiem czemu nowe drogi rowerowe nie mogą być stworzone i stwarzane właśnie w taki podobny sposób jak ta stara struktura rowerowa na Rzeczypospolitej. Można inne tego typu struktury tworzyć równolegle, przylegające do drogi aut z tym że na równi z nawierzchnią asfaltową bo po co sobie utrudniać i robić rowerówki na podbiciu a potem je trzeba obniżać na przejazdach aby był przejazd należyty. (Trochę Logiki). Zwyczajnie szersze drogi z wydzielonymi pasami dla rowerów które także mogą służyć jako kawałki pasa awaryjnego oraz aby można było rozjechać się autami aby służby mogły swobodnie przejechać do zdarzenia. W Polsce pierw się robi aby zrobić i nikt się nie czepiał że nić się nie robi, a potem się myśli i zastanawia czy aby to zostało należycie i prawidłowo stworzone czyli taka robota na odpierdol się. Bo po co zapobiegać, lepiej niech się później użytkownicy tych różnego rodzaju tworów wkurwiają na nie należyte, nie przemyślane wykonanie tak samo jak został rozpoczęty remont parkowej palmiarni. Nieudolne działania z krzywdą dla żyjących tam zwierząt. Tak się prawidłowo i właściwie działa, planuje i realizuję inwestycje w Legnicy. A może by tak ktoś spojrzał na istniejące już od dawien dawna istniejące rozwiązania jako dobrą właściwe a nie jako stare przestarzałe. Z tego wynika że wtedy bardziej się funkcjonalnie tworzyło niż w obecnych czasach.
Zgadzam się, ale z ratusza nie ruszają sie i chyba nie czytają o ergonomii dróg rowerowych stąd tak kiepsko z drogami w Legnicy
droga rowerowa przy Rzeczpospolitej ma chyba jeszcze niemieckie pochodzienie? lata temu nim ktokolwiek o rowerach pomyślał poważnie Legnica miała jedną z najdłuższych sieci dróg rowerowych(około 1993r), zgłębiłem wtedy temat i okazało się że to po niemcach.... a potem wszystko stanęło.
NIK powinien zabrać się kontrolę infrastruktury drogowej i wszystkich miejskich inwestycji o wartości powyżej jednego miliona złotych.
NIE SA U WŁADZY WIEC CO MOGA ZROBIC KRETYNIE BEZ MOZGU I WIEDZY??? LEGNICA TO MIASTO WSTYDU NA KAZDYM KROKU DZIURY WSZEDZIE SMIECI I INWESTYCJE PRZEPŁACONE KILKUKROTNIE BEZ ZADNEJ SPOLECZNEJ KONSULTACJI!
Pisze do tego debila POland Nie ma ich przy władzy? A myślałem myślałem że są w radzie miasta. Kiedy zaproponowali jakieś rozwiązanie problemów miasta? Ja tylko słyszę, że wszystko co robi Legnica jest chujowe. Niech wezmą budżet miasta i zaproponują coś realnego a nie tylko populistyczny bełkot. Póki co to nadają się na tarcie chrzanu.