
O dwa lata wydłużą się prace przy rewitalizacji linii kolejowej nr 284 Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój. Pierwsze pociągi osobowe będą mogły pojechać po niej nie wcześniej niż pod koniec 2028 roku.
"Inwestycja jest aktualnie prowadzona, a jej zakończenie planowano w październiku 2026 roku. W związku ze zidentyfikowaną kolizją z siecią LPN, której przebudowa może wiązać się z koniecznością wykupu gruntów oraz optymalizacją zakresu robót, w tym wykonania robót dodatkowych, realizacja zadania ulegnie wydłużeniu. Obecnie szacowany termin zakończenia umowy to październik 2028 r." - pisze Janusz Pasierb, dyrektor regionalny Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe we Wrocławiu, w odpowiedzi na interpelację radnego dolnośląskiego sejmiku Piotra Karwana.
Umowa na rewitalizację linii kolejowej nr 284 na odcinku Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój (24 km) została podpisana w październiku 2023 roku. Aby przyspieszyć powrót pociągów do Złotoryi zdecydowano wówczas, że prace będą prowadzone w formule "zaprojektuj i wybuduj". Miało to przynieść półtora roku oszczędności, bo wykonawca mógł jednocześnie przygotowywać dokumentację projektową i prowadzić prace rozbiórkowe. Wszyscy chcieli dobrze - a skończyło się jak zwykle.
Wykonawca - konsorcjum spółek Infrakol i LWZ - zdążył rozebrać tory i perony na stacjach w Wilczycach, Kozowie, Złotoryi i Jerzmanicach Zdrój. Tempo prac, jeszcze kilka tygodni intensywne, spadło do zera.
Po rewitalizacji linia umożliwi przejazd pociągów relacji z prędkością do 120 km/ h, dzięki czemu podróż na trasie Legnica - Złotoryja skróci się do 17 minut. Inwestycja jest finansowana z programu Kolej+. Wartość podpisanej w 2023 roku umowy to 263 mln zł.
W czerwcu 2026 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu planuje uruchomić przetarg na rewitalizację dalszego fragmentu tej linii, z Jerzmanic Zdrój do Lwówka Śląskiego, przejętego na własność od PKP przez samorząd województwa. Rewitalizacja tego odcinka umożliwi kursowanie przez Złotoryję pociągów relacji Legnica - Jelenia Góra. Koszt jest nieznany. "Obecnie trwają prace zmierzające do ujęcia ww. inwestycji w Kontrakcie Programowy dla Województwa Dolnoś|ąskiego - załącznik nr 10 Wykaz przedsięwzięć priorytetowych w ramach Programu Regionalnego, co z kolei pozwoli na wpisanie Rewitalizacji linii kolejowej nr 284 na odcinku . Jerzmanice Zdrój - Lwówek Ślqski na listę projektów niekonkurencyjnych w ramach FEDS 202L-2027 , tym samym pozyskanie środków na realizację inwestycji" - pisze Tomasz Maciejewski, dyrektor Departamentu Kolei DSDiK.
Z Jerzmanic Zdrój pociągi będą mogły pojechać też linią 313 w stronę Wojcieszowa i Marciszowa. W kwietniu 2026 roku zostanie ogłoszony przetarg na roboty projektowo-budowlane na tym odcinku - obecnie zdewastowanym, rozkradzionym, zarośniętym samosiejkami. Inwestycja warta prawie 151 mln zł ma zostać ukończona w czwartym kwartale 2027 r.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Jako że rozwinięty inaczej miłośnik elektryczny tego nie wie to ja podaję że lpn to linia pamięci narodu, albo lis polizał nietoperza, a może Lidl promuje narkotyki. Taka sama bzdura jak linia przesyłu napięcia.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Bo to jest propaganda sukcesu oszołomów z Urzędu Marszałkowskiego na potrzeby ich bękarta czyli Kolei Dolnosląskich .....ale nie martwcie się ludzie, jeszcze parę latek i to wszystko samo się unicestwi, a Urząd Marszałkowski będzie jednym wielkim bankrutem......
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.