
W poniedziałek do użytku oddany został kolejny odcinek drogi S3 z Legnicy do Bolkowa. Budowa 36-kilometrowej ekspresówki pochłonęła ponad 600 mln zł. W przyszłym roku ruszyć mają prace na ostatnim już dolnośląskim odcinku S3 z Bolkowa do Lubawki.
Jako, że oddanie do użytku ekspresówki wypadło tuż przed wyborami samorządowymi, fakt ten wykorzystali politycy. Na oficjalne otwarcie drogi urządzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pofatygował się sam minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dwie godziny wcześniej, osobno świętowali politycy Koalicji Obywatelskiej. Tuż przy jednym z jaworskich węzłów pojawili się objeżdżający Dolny Śląsk w ramach kampanii wyborczej jej liderzy: Grzegorz Schetyna i Katarzyna Lubnauer.
- Na oficjałkę niestety nie otrzymaliśmy zaproszenia, ale jakoś nas to nie dziwi – mówił Piotr Borys, „jedynka” na sejmikowej liście koalicji. Ten sam, który jeszcze jako eurodeputowany walczył w Brukseli o unijne decyzje i dotacje na S3, przez co jest postrzegany, jako polityk, który ma ogromny wkład w powodzenie tej strategicznej inwestycji.
Schetyna, Lubnauer i Borys przypominali, że budowa ekspresówki to „dziecko” rządu PO-PSL. A do decydentów z PiS-u apelowali o „nie psucie inwestycji”, nawiązując do problemów z budową S3 w rejonie Polkowic.
- S3 oraz powstająca pod Jaworem fabryka Mercedesa to symbole nowoczesnej Polski i wzorcowej współpracy z samorządami. Taką właśnie politykę gwarantuje Koalicja Obywatelska – mówił Schetyna.
W ramach inwestycji, która ruszyła w 2015 roku, między Legnicą a Bolkowem, poza dwujezdniową drogą o pełnych parametrach trasy ekspresowej, powstały dwa miejsca obsługi podróżnych pod Jaworem, a także cztery węzły: Jawor, Jawor II, Paszowice i Bolków. Odcinek Legnica – Jawor za 316 mln zł zrealizowało konsorcjum Eurovia Polska – Warbud. Drugi, Jawor – Bolków wybudowała firma Mota-Engil Central Europe za 345 mln zł.
W przyszłym roku na dobre ruszyć mają prace na 32-kilometrowym odcinku S3 z Bolkowa do Lubawki, czyli do granicy z Czechami. GDDKiA wyłoniła już wykonawców tej inwestycji. Odpowiadać będą za nią austriacka firma PORR Bau (odcinek Bolków – Kamienna Góra) i PBDI z Torunia (odcinek Kamienna Góra – Lubawka). Koszt budowy ostatniego już odcinka dolnośląskiej ekspresówki to blisko 2,5 mld zł.
W ub. tygodniu Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały umowę ws. dofinansowania. Na jej mocy połowę kosztów budowy S3 (1,89 mld zł) między Legnicą a Lubawką pokryje Unia Europejska.
Zgodnie z dokumentacją przetargową do czeskiej granicy ekspresówką pojedziemy w czerwcu 2023 roku.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie