
Eksperci z firmy Trako na zlecenie ratusza przeanalizowali różne warianty zastępowania tradycyjnej spalinowej floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy pojazdami zeroemisyjnymi. Jedna z rozważanych opcji przewidywała budowę sieci trakcyjnej dla trolejbusów na liniach nr. 3, 6, 8, 15/16 i 18.
MPK Legnica ma obecnie 63 pojazdy. Z troski o środowisko naturalne (i - w konsekwencji - zdrowie mieszkańców) krajowe i unijne przepisy nakładają na samorządy obowiązek stopniowego zastępowania wykorzystywanych w transporcie publicznym autobusów spalinowych pojazdami zeroemisyjnymi.
Urząd Miasta w Legnicy prowadzi aktualnie konsultacje społeczne dokumentu, który będzie podstawą decyzji strategicznych dla przyszłości MPK. To analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług w komunikacji miejskiej organizowanej przez gminę Legnica.
Zmiany należy przeprowadzić pod rygorem ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do 1 stycznia 2025 r. MPK Legnica powinno mieć w swojej flocie 13 pojazdów zeroemisyjnych, a do 1 stycznia 2028 r. - 19.
W dokumencie opisano pięć wariantów zmian. Przy każdym z nich eksperci z Trako dokonali bilansu kosztów i korzyści. Pod uwagę wzięto zakup odpowiedniej ilości pojazdów o napędzie wodorowym (co wymagałoby zainwestowania co najmniej 48,2 mln zł), zakup autobusów elektrycznych ładowanych metodą plug in, zakup autobusów elektrycznych z możliwością ładowania przez pantograf, zakup trolejbusów oraz pozostanie przy flocie spalinowej i inwestowanie w pojazdy spełniające najwyższe normy emisji spalin (klasa MAXI ON).
Z wygodnych w eksploatacji systemów trolejbusowych obecnie korzystają w Polsce trzy miasta: Gdynia, Lublin i Tychy. Eksperci z Trako analizują możliwość wykorzystania 13 trolejbusów na kilku liniach w Legnicy, ale szacunkowy koszt takiej inwestycji (131,7 mln zł) każe im we wnioskach odrzucić tę opcję.
Autorzy opracowania rekomendują miastu m.in. budowę ładowarek pantografowych na pętlach autobusowych, dostosowanie zajezdni do obsługi pojazdów zeroemisyjnych, budowę węzła przesiadkowego przy dworcu PKP wyposażonego w - uwaga! - wypożyczalnię samochodów elektrycznych oraz rowerów, wymianę najstarszych autobusów na zero- i niskoemisyjne i pozbycie się z floty MPK wszystkich pojazdów o normie emisji spalin niższej niż EURO 5.
Link do konsultacji społecznych: KLIKNIJ TUTAJ
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie