Reklama

Legnica planuje umorzenie długów najemcom mieszkań

Jest szansa, że jeszcze w tym roku prezydent Legnicy przedstawi projekt nowej uchwały abolicyjnej, umożliwiającej najemcom mieszkań komunalnych redukcję zadłużeń w czynszu. Po raz pierwszy umorzenie ma dotyczyć nie tylko odsetek, ale też części kwoty głównej.

Z tytułu czynszu legniczanie zalegają miastu ponad 70 milionów złotych. Duża część tej sumy to odsetki. Narastają z każdym miesiącem i sprawiają, że wiele osób nie widzi możliwości wyjścia ze spirali zadłużenia.

Dlatego Janusz Hawryluk, dyrektor Zarządu Gospodarki Mieszkaniowej w Legnicy, widzi potrzebę podsunięcia dłużnikom zachęty do  rozliczenie się z zaległości. Ma być nią kolejna, czwarta już uchwała abolicyjna. W rozmowie z Andrzejem Andrzejewskiem z Radia Wrocław Janusz Hawryluk mówi, że prezydent Tadeusz Krzakowski zaakceptował wstępny wniosek ZGM o przedstawienie koncepcji nowej uchwały abolicyjnej, co pozwala oczekiwać, że jeszcze w tym roku przedstawi pod głosowanie rady miejskiej taki projekt.  

"Zastanawiamy się nad objęciem abolicją, również części należności głównej. Do tej pory były umarzane wyłącznie odsetki. Natomiast widzimy na ten moment już taką potrzebę i korzyść zarówno dla gminy jak i dla mieszkańców" - ujawnił dyrektor Hawrylkuk Radiu Wrocław 

70 mln zł to dla ZGM ogromne pieniądze. Gdyby miasto je miało, mogłoby przeprowadzić kapitalne remonty wszystkich komunalnych nieruchomości, czyli ok. 4,5 tys. lokali. 

Poprzednia abolicja w Legnicy została zrealizowana w 2017 roku. Uchwała Rady Miejskiej z 24 października 2016 r stwarzała możliwość umorzenia odsetek najemcom czynszówek (także byłym najemcom, itd.), którzy w ciągu roku w całości spłacą należność główną. Jednocześnie spłata zadłużenia otwierała im drogę do wykupu mieszkań na własność.  

Aplikacja tulegnica.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    anty - niezalogowany 2023-06-08 12:14:54

    Chyba go posrało

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Aaaa - niezalogowany 2023-06-08 12:37:46

    Jakim prawem?? Bo wybory idą ?? patologia będzie szczęśliwa

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Prezes - niezalogowany 2023-06-08 13:45:51

    A my będziemy na nich zapierdalać?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Np. Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2023-06-08 20:36:54

    tak

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Marcin Artur Kunat - niezalogowany 2023-06-08 14:43:32

    Bardzo dobrze oceniam ten ruch ze strony Zarządu Gospodarki Mieszkaniowej. Powiedzmy to sobie szczerze, ten dług na chwile obecną jest nie do ściągnięcia z żaden sposób. Tylko powinna to być już ostania abolicja, a Ci którzy nie będą płacić nadal, winni być już surowo traktowani, gdyż inaczej byłoby to nieuczciwe w stosunku do regularnie płacących.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Tia - niezalogowany 2023-06-08 14:55:05

    Ci regularnie płacący dostaną podwyżkę, dlaczego ! ano dlatego że uczciwie płacą.

    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2023-06-08 15:50:23

    Jak ktoś nie płaci to wypad z mieszkania. A skoro można kupić mieszkanie za grosze to proszę wywiesić informacje dla mieszkancow że są mieszkania do wzięcia. Chętnie przytulę kila. Może oglismy abolicję od płacenia podatków

    • Zgłoś wpis
  • wladzio - niezalogowany 2023-06-09 19:59:18

    Zgadzam sie zaplac ten dlug ty z wlasnej kieszeni ale od naszych portfeli won, kto podniosl oplaty za czynsz aby pozadluzac liudzi zeby musieli sie sprzedawac za czternastki ? NO KTO ?!?! Chodzi tylko o to by kolejne pieniadze uzyskac i porozdawac po urzednikach a jakies tam resztki na to zadluzenie zeby sie odwalily gazety ze wszystko rozkradziono. Co za zlodziej zaproponowal cos takiego ? Zus sciga za kazda zlotowke a tutaj szastaja milionami na patusow czyli glowny elektorat zlodzeji w sejmie

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Marcin Artur Kunat - niezalogowany 2023-06-08 15:35:50

    To nie do końca tak. Podwyżki i tak będą, gdyż inflacja jest zbyt duża, a dług i tak jest nie do ściągnięcia.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzia - niezalogowany 2023-06-08 15:40:44

    To kpina z ludzi płacących! Pracuje na 1,5 etetu żeby żyć a teraz słyszę ze można nie płacić czynszu a na końcu kupić mieszkanie za 3%. Na pewna nie będę głosować na Krzakowskiego w następnych wyborach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kaska77 - niezalogowany 2023-06-08 16:18:29

    Umorzą długi i Legnica nie będzie najbardziej zadłużonym miastem w zasobach komunalnych.... kretynizm. może najpierw niech pokażą co sztab ludzi zatrudnionych w zgmie pokaże jak prowadzili windykację... Czy ktos w zgmie weryfikuje ile osób którym umorzono dług, po tym fakcie wykupiło mieszkanie?? Znam kilka takich sytuacji... wszystko zgodnie z przepisami.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kaska77 - niezalogowany 2023-06-08 16:19:08

    Umorzą długi i Legnica nie będzie najbardziej zadłużonym miastem w zasobach komunalnych.... kretynizm. może najpierw niech pokażą co sztab ludzi zatrudnionych w zgmie pokaże jak prowadzili windykację... Czy ktos w zgmie weryfikuje ile osób którym umorzono dług, po tym fakcie wykupiło mieszkanie?? Znam kilka takich sytuacji... wszystko zgodnie z przepisami.....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Marcin Artur Kunat - niezalogowany 2023-06-08 17:50:33

    Kaska77, a widzisz możliwość ściągnięcia długu?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Xxxxxx - niezalogowany 2023-06-08 23:14:28

    Dawać mieszkania tylko tym co płacą. Nawet emeryci płacą z tych marnych emerytur.

    • Zgłoś wpis
  • kaśka 77 - niezalogowany 2023-06-09 08:25:32

    tak, prowadzić windykację. Znam rodzinkę, która nie płaci, mają emerytury, zadłużenie i przez 2 lata nie dostali żadnego wezwania do zapłaty. Z rodzicami mieszka młody chłopak, który może odpracować dług, a tak dostaną kolejne umorzenie zadłużenia i tak w kółko. A reszta płaci....

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzia - niezalogowany 2023-06-08 23:07:58

    Brawo! Idzie ku lepszemu! Doskonały ruch. Popieram!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    WACEK - niezalogowany 2023-06-08 23:32:02

    Tym rekordem prezydent Krzakowski nie pochwali się. Legnicki ZGM jest najbardziej nieporadny w Polsce w pobieraniu czynszu od lokatorów mieszkań komunalnych. W 2017 r. ZGM miał 6 tysięcy najemców i zadłużenie lokatorów na poziomie 60 mln PLN, co dało na jedno mieszkanie 10.000 PLN zadłużenia. Po abolicji w 2017 r. i sprzedaży 25% mieszkań sytuacja w 2023 r. przedstawia się następująco. Pozostało 4500 mieszkań i zadłużenie lokatorów jest na poziomie ponad 70 mln PLN. Przeciętne zadłużenie jednego mieszkania w ciągu sześciu lat wzrosło z 10.000 PLN do poziomu 16.000 PLN. Za taki wynik Prezydent Krzakowski i Dyrektor Hawryluk powinni być wyrzuceni na zbity pysk ze swoich posad i oskarżeni o rażącą niegospodarność w zarządzaniu zasobem mieszkań komunalnych.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • anka 11111 - niezalogowany 2023-06-09 08:27:17

    ale zobacz jaka kadra, ilu kierowników dyrektorów i cały zatrudniony sztab, który nie potrafi przeprowadzić windykacji,

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    SERENGETTI - niezalogowany 2023-06-08 23:39:14

    Przypuszczam, że po abolicji w 2017 r. pozostali lokatorzy przestali płacić, bo słusznie pomyśleli, że to się opłaca. Hawryluk przez 6 lat zbijał bąki, a teraz występuje o kolejną abolicję i znów będzie rozdawał prezenty. Jaki pan w ratuszu taki kram w ZGM. Dziadostwo na każdym kroku. Tylko dlaczego ja mam płacić podatki. Także żądam zwolnienia z opłat za wodę, ścieki i śmiecie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Legniczanka - niezalogowany 2023-06-09 07:58:24

    to znaczy że Magistrat akceptuje nie płacenie za czynsz,to może teraz niech zwróci pieniądze tym którzy uczciwie płacą .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2023-06-09 08:03:10

    Skandal!!!!!!!! wspieranie patologii. dla uczciwych podatki a dla cwanaków prezent. Czyli kto w tym mieście ma lepiej....Kogo wspiera władza....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kaska 77 - niezalogowany 2023-06-09 08:51:56

    Mam pytanie? Czy wiecie może po co w Urzędzie Miasta na biurze podawczym siedzi tyle osób? Byłam tam wielokrotnie i oni siedzą i się nudzą, raz obudziłam panią, bo spała schowana za filarem :-))) czy miasto nie ma na co wydawać pieniądze? nie można ich inaczej zagospodarować???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stefek - niezalogowany 2023-06-09 09:25:05

    Najlepszą zachętą będą prace społecznie użyteczne. Nie ma takiego przepisu, który by to egzekwował ale ... gdyby długi tego typu jak np. zobowiązania za mieszkania komunalne egzekwować jak grzywny i to zamienialne na karę aresztu to chętnych do tzw. "odróbek" znalazłoby się wielu. Miasto zapuszczone więc takich odróbkiewoczów wypuścić w teren sprzątać, kosić (jak nie będzie na paliwo i smar do kosiarki to ręcznie), grabić (liście). Pan Hawryluk niech jeszcze pomyśli nt. skutecznego opróżniania zadłużonych lokali, bo skoro na lokal komunalny osoba/rodzina, która chce płacić doczekać się nie może, to wypada szybko eksmitować dłużników i zasoby przywrócić do odpłatnego użytkowania. I tak na margineise przy ej okazji - pan dziennikarz (w ramach dostępu do informacji publicznej) zbada jak to jest w tym mieście z wykorzystaniem odróbkiewiczów, przecież do wyegzekwowania są zapewne tysiące godzin prac społecznie użytecznych. Skoro LPGK mat tak cienko to może tymi zasobami miasto ogarnie. Szkoły i inne jednoski budżetowe na pewno mja co robić - więc jak to jest z wykonywaniem prac społecznie użytecznych. Ile w tym mieście jest zobowiązanych pozostających pod rękami kuratorów, jak się egzekwuje wykonywanie tych kar, jak korzysta z tego miasto? Dla przykładu wskazać można a pan sprawdzi, że we Wrocławiu mają sprawnie działającą jednostkę do zarządzania osobami zobowiązanymi do wykonania prac społecznie użytecznych. Masz pan zadanie i temat na artykuły, powodzenia.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kobieta - niezalogowany 2023-06-09 09:48:26

    Jeśli ktoś nie płaci to znaczy że go nie stać na takie mieszkanie. Ale umarzać? JAEDNI MUSZĄ PŁACIĆ A INNYM NIE? Słabe...i niesprawiedliwe

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    legniczanka - niezalogowany 2023-06-09 09:56:08

    Jakim prawem umarza długi. Referendum zrobić, ja się na to nie godzę

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Ble - niezalogowany 2023-06-09 14:48:47

    To nie jest takie łatwe. Eksmitować na bruk polskie prawo nie pozwala a Legnica nie ma lokali socjalnych. Jednak uważam że umorzenie to nie rozwiązanie. Niepłacących eksmitować do ruder na Zakaczawiu a płacącym proponować przeprowadzkę do lepszych lokalizacji po tych niepłacących np na wyremontowane leningrady czy bloki na osiedlach bo kilka przecież jest w ZGM. Niestety przydałoby się też sprawdzać kryteria dochodowe najbogatszym, bo mieszkanie komunalne przysługuje do jakiegoś poziomu zarobków. Jeżeli przekracza to podnosić czynsz do wysokosci najmu komercyjnego to od razu dług spadnie.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Optylemeusz - niezalogowany 2023-06-09 10:25:16

    No wspaniale, sam pomagam babci która mieszka w mieszkaniu komunalnymi opłacać czynsz żeby trochę odciążyć ale jako samotna emerytka też dawała radę uniknąć zadłużenia mieszkania i tylko z miesiąca na miesiąc kolejne podwyżki a zgm to że kamienica jest w opłakanym stanie ma głęboko w poważaniu i na nic nigdy nie ma pieniędzy, nie chcą sprzedać tego mieszkania co też jest absurdem a patologia oczywiście dostanie umorzenie czynszów wspaniała sprawiedliwość, chyba trzeba przestać płacić bo wychodzi na to że robią z nas ostatnich debili którzy dają się wyciskać jak cytrynę. Mieszkania komunalne z zasady chyba były przeznaczone dla osób które pracują, płacą ale ich sytuacja nie pozwala na kupno mieszkania lub wynajem w rynkowych warunkach przecież to nie są mieszkania socjalne, skoro nie płacisz powinna być eksmisja od ręki a nie wspieranie nieróbstwa i patologii. Wygospodarowanie z budżetu 300/500 zł miesięcznie na czynsz nie jest jakimś wielkim osiągnięciem jeśli ktoś uczciwie pracuje. Patologia i nieroby pod most i nie ma tutaj żadnego wytłumaczenia i punktu obrony.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ANNA - niezalogowany 2023-06-09 11:24:32

    A ja wzięłam dodatkową pracę aby wydolić z opłatami. Jakim prawem taka decyzja?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Renata - niezalogowany 2023-06-09 14:40:31

    A czy nie można by tych dłużników zatrudnić do sprzątania miasta? Niech chociaż w taki sposób spłacą swój dług a nie, że dostaną za darmo. Miasto jest tak brudne, że obrzydzenie bierze. Niech się przydadzą do czegoś.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Basia. - niezalogowany 2023-06-09 16:03:31

    Umażanie długu to jakaś masakra Każdy ma.jakies zobowiązania . Trzeba nauczyć się żyć na poziomie swoich płac. Żyją kosztem tych co płacą i ciągle podwyżki .

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kerim - niezalogowany 2023-06-09 18:17:35

    Wy....ać na zbity pysk. Niech w namiotach mieszkają.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Płacący zobowiązania - niezalogowany 2023-06-09 18:40:07

    Zobaczcie co PiSowcy robią w Polsce rozdają pieniądze nasze darmozjadom przed wyborami. Krzakowski próbuje zrobić to samo bo w legnicy podejrzewam że mieszka około 20 25% ludzi mieszkaniach komunalnych połowa z nich pewnie nie płaci za mieszkanie A wybory w przyszłym roku . Za to że nie płaci to Komornik wiem że nie wy Egzekwuje ale do końca życia będzie miał to Że ma dług Dług na karku

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stefek i wandzia - niezalogowany 2023-06-09 19:55:12

    Oczywiscie chodzi o to zeby wyzebrac z unii kolejna pozyczke na "splate zadluzenia" ale wiemy wszyscy ze chodzi o rozkradzenie tych pieniedzy przez ludzi ktorzy podpisza takie przekrety jako zgodne z prawem! Proba wyludzenia pieniedzy przez rzadzacych na "zadluzone biedne babcie" zeby sobie zyskac sympatie zadluzonych, a zadluzenia bo to rzadzacy robia ciagle podwyzki czynszow i sobie tez podwyzki plac !!!! Zlodzieje !!!! Gdzie trzeba zglosic to, prokuratura, biuro antykorupcyjne czy kto sie tym zajmie , jest jakies prawo w tym kraju ktore chroni suwerenow przed zlodziejami w urzedach ?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    WALDI - niezalogowany 2023-06-10 00:10:42

    Krzakowski zadłużył Legnicę po kokardę. Na nic nie ma pieniędzy. Kredyt idzie za kredytem zarówno na pensje jak i na chybione pomysły inwestycyjne. Umorzenie zadłużenia oznacza, że wodociągom, LPGK i ZGM prezydent da pieniądze, które powinni zapłacić lokatorzy. A nie są to biedaki, skoro nie mogą dostać zapomogi z MOPS. Weź się prezydent do roboty i postaraj się o umorzenie w bankach tych setek milionów kredytów w ciągu ostatnich 20 lat. Mieszkańców Legnicy nie stać na spłacanie długów przez najbliższe 25 lat. Masz duże pole do działania. Legnicy należy się umorzenie długów, które są dziełem prezydenta. Legnicy nie stać na kolejne kredyty by spłacić zadłużenie lokatorów. A Hawryluk natychmiast powinien być wysłany na szczaw. Dość tej nieudolności i niegospodarności.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    WALENTY - niezalogowany 2023-06-10 10:21:04

    Żądam od prezydenta Krzakowskiego umorzenia zadłużenia Legnicy. Ani mnie ani moich potomnych nie stać na spłatę długów zaciągniętych przez prezydenta Krzakowskiego.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Mieszkaniec - niezalogowany 2023-06-10 20:30:36

    To ja też przestaje płacić. Czekam na abolicję za jakiś czas. Jak wszyscy to wszyscy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2023-06-11 11:14:26

    Jetem za. Też przestanę płacić. Prezydent przecież umorzy i splaci

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Płacący w terminie.... - niezalogowany 2023-06-11 11:42:57

    To chyba jakiś żart, nie ma to jak kosztem płacących zdobywać głosy patolni...może w końcu legniczanie się obudzą i podziękują rządzącej sitwie. Choć po drugiej stronie słabiutko z kandydatami :,(

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Kontroler - niezalogowany 2023-06-11 22:46:00

    Nie płaci przez 3 miesiące to wypierdolić do z tego lokalu i następny z kolejki - dlaczego każdy ma mieć mieszkanie, dlaczego każdego w tym kraju trzeba leczyć? Jak ma w pizdzie płacenie rachunków i ubezpieczenia to niech umiera... Państwo dej....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Wandzia - niezalogowany 2023-08-21 20:40:45

    Jak tak można zrobić dla tych co płacą....zgm to jeden wielki bałagan ludzie tam pracują niekompetentni... brak słów

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo tuLegnica.pl




Reklama
Wróć do