
Posypał się plan uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej Kolei Dolnośląskich na trasie z Legnicy przez Złotoryję i Lwówek Śląski do Jeleniej Góry. Kursy miały ruszyć we wrześniu, ale część samorządów odmówiła ich finansowania. Do zakończenia rewitalizacji linii kolejowej nr 284 na odcinku Legnica - Jerzmanice Zdrój (przewidywany termin to jesień 2026 r.) pasażerowie są zdani tylko na busy prywatnego przewoźnika.
O rozmowach w sprawie uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej na terenie dwóch powiatów (złotoryjskiego i lwóweckiego), całkowicie pozbawionych dostępu do kolei mówił wiosną Tymoteusz Myrda, wicemarszałek Dolnego Śląska. Rozkłady jazdy miały być skorelowane z odjazdami i przyjazdami pociągów w stronę Wrocławia, aby ułatwić dojazd do stolicy Dolnego Śląska. Dla kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców miał skończyć się czas wykluczenia transportowego. Wielkie nadzieje przerodziły się w wielkie rozczarowanie.
Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego: - Idea uruchamiania autobusowej komunikacji zastępczej opiera się na współpracy samorządu województwa z gminami i powiatami. Chodzi tu głównie o finansowanie, bowiem przyjęliśmy model w którym to województwo finansuje połowę niezbędnej kwoty, a w drugiej połowie partycypują gminy i powiaty. To rozwiązanie sprawdziło się w przypadku linii do Stronia i sprawdza się w przypadku Góry i Sycowa.
Uruchomienie podobnej linii Kolejowej Komunikacji Autobusowej na trasie Legnica - Złotoryja - Lwówek Śląski - Jelenia Góra wymagało współpracy i zaangażowania aż 11 samorządów. Pozytywnie na inicjatywę marszałka odpowiedziały władze miast Legnica i Złotoryja. Zainteresowanie wykazała gmina Wleń.
- Natomiast samorządy m.in. Lwówka Śląskiego i powiatu lwóweckiego czy Jeleniej Góry i powiatu karkonoskiego nie wyraziły chęci współtworzenia połączeń autobusowych dla mieszkańców - mówi Michał Nowakowski. Jego zdaniem, taka postawa świadczy, że samorządy nie widzą potrzeby walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
- Stworzyliśmy z myślą o Dolnoślązakach bardzo dobre rozwiązanie i KKA doskonale sprawdza się od roku w Kotlinie Kłodzkiej, a od września tego roku w północnej i wschodniej części regionu - w Górze i w Sycowie - mówi Michał Nowakowski. - Warto, aby samorządy m.in. Lwówka Śląskiego i Jeleniej Góry również pomyślały o codziennej, dobrze działającej komunikacji dla mieszkańców, a takie rozwiązanie umożliwia kolejowa komunikacja autobusowa realizowana przez Koleje Dolnośląskie, do czasu zrewitalizowania linii kolejowej.
Odcinek linii nr 284 z Legnicy do Jerzmanic Zdrój będzie rewitalizowany w ramach Programu Kolej Plus. Dalsza część trasy - z Jerzmanic Zdrój do Lwówka Śląskiego - została przejęta przez samorząd województwa, podobnie jak odcinek Lwówek Śląski - Jelenia Góra
- Linie te zostaną zrewitalizowane i docelowo zostaną na nich przywrócone kolejowe połączenia pasażerskie - zapowiada Michał Nowakowski.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
I się zesrali a miało być tak pięknie a było tyle wrzasku i krzyku a obudzili się z ręką w osranym nocniku
To prawda, dodatkowo mają wysokie ceny za połączenia kolejowe, taniej czasem można pojechać Intercity niż KD. Poza tym nie honorują biletów IC i nie wliczają do kilometrów co czyni cenę za przejazd wyższą
PiSowcy rozdają pieniądze na prawo i lewo na Podkarpaciu Atu. Czują że przegrają wybory na Dolnym Śląsku
Z Legnicy do Złotoryi dobrze działają busy prywatne, kolej nie dała by więcej. Po co psuć czymś z dotacją coś co działa bez niej. Legniczanie nie mają interesu jeździć masowo do Lwówka, a jak tamtejsze gnojki potrzebują busa do szkoly do Legnicy niech wójt albo starosta wyskakuje z kasy i dosypie kolejarzom
Busy działają dobrze ciekawe z której strony dojedź do pracy w sobotę lub w niedzielę na 6rano tymi busami
Do pracy w sobotę niedzielę jest garstka ludzi, prościej dogadać się z kimś na auto.
Debilizm w czystej postaci - po co komunikować transportem publicznym a ponadto ekologicznym, lepiej być zdanym na prywaciarza, który albo przyjedzie albo nie. Takich ludzi jak ty powinno się zamykać w muzeum PRL i nie wypuszczać. Zamiast spojrzeć szerzej na możliwości rozwoju regionów Złotoryi, Lwówka a także polepszenia oferty turystycznej dla Legnicy to lepiej cofnijmy się do lat 90. i gnijmy w swoich ziemiankach
Najbardziej mnie rozwala, że ktoś się z tego może cieszyć, a ponadto nie rozumie, ze szczytem dziadostwa jest brak bezpośredniego i częstego połączenia dwóch byłych miast wojewódzkich (Legnica i Jelenia, które ktoś sztucznie wbił w jeden okręg wyborczy) zamiast tego proponuje się połączenie przez Wrocław lub Węgliniec!
Początek końca Myrdy i jego zakładu doświadczalnego pt.KD....
Czyżby lwowiacy I Litwini nie mogą się dogadać bo te ziemię miały dobra komunikację kolejowa to wstyd że Niemce sprawdzają dworce kolejowe i cmentarze I widzą balagan polaczkow i składają skargi na co idą pieniądze uni to wstyd z jawora można było dojechać na 4 kierunki z legnicy 6 kierunków a przepytajci tych bossów czy wiedzą o jakie połaczenia chodzi
Burmistrz Lwówka Śląskiego natychmiast do dymisji!!!
Śmiech na sali. Kilka osób z samorzarzadu podejmuje decyzje za kilkanaście tys. osób mieszkających w powiecie Lwóweckim. A może by tak zrobić referendum i zapytać mieszkańców??? Myślę że jeszcze pok roku i Pani burmistrz razem ze śmietanka wyleci z wielkim hukiem!
Polityka nad rozumem. Najbardziej krzyczą ci, którym zależy tylko na zmianie władzy.
Po wyborach temat rewitalizacji zniknie z forum aby odżyć ponownie za 4 lata.