
Niechęć prezydenta do uchwały uprawniającej do bezpłatnych przejazdów dzieci, młodzież i seniorów znana jest od samego początku. Nie przypuszczałem jednak, że za zakładników weźmie mieszkańców, likwidując kursy autobusów i uniemożliwiając legniczanom sprawną komunikację w mieście – pisze na swoim facebookowym profilu przewodniczący rady miejskiej Jarosław Rabczenko odnosząc się do zmian w rozkładzie jazdy miejskich autobusów. Jego wpis publikujemy w całości.
Po pierwsze, kłamstwem jest, że za złą sytuację finansową MPK odpowiadają bezpłatne przejazdy. Fatalnie w spółce działo się już w 2018 r, kiedy jeszcze bezpłatne przejazdy nie funkcjonowały. Stały się one wygodnym alibi na nieefektywne zarządzanie miejskim przewoźnikiem. Zresztą, wielokrotnie podnosiliśmy, że jeżeli finanse spółki wymagają sanacji, to warto, aby oszczędności zacząć szukać w uposażeniach rady nadzorczej oraz zarządu, na które wydajemy około pół mln zł rocznie. Jednak władze Legnicy najwidoczniej uznały, parafrazując słowa Jerzego Urbana, iż „rząd się sam wyżywi”, oszczędności lepiej poszukać „na mieszkańcach”, likwidując część kursów autobusów.
Pamiętajmy, iż większość przychodów spółki wcale nie pochodzi ze sprzedaży biletów, a z rekompensaty płaconej przez gminę. Co więcej, od początku Rada Miejska deklaruje, że jeżeli tylko Prezydent wystąpi o środki finansowe dla MPK, to taką uchwałę poprzemy. Jest to bardzo istotne, gdyż TYLKO Prezydent może wystąpić z inicjatywą zmiany budżetu. Jak na razie - bez odzewu.
Takie zachowanie jest niedopuszczalne, gdyż komunikacja publiczna to zadanie własne gminy. Oznacza to, że jest to obowiązek, a nie żadna fanaberia. Sprawna komunikacja to barometr nowoczesności miasta, jego atrakcyjności gospodarczej, społecznej czy też ekologicznej. U nas niestety lansuje się puste hasło „Smart City”, które pozbawione jest treści.
Na zakończenie drobna refleksja: skoro wg tłumaczenia prezesa redukcja kursów przyniesie oszczędności, to podpowiem, że jeszcze większa redukcja przyniesie oszczędności jeszcze większe. A ich pełna likwidacja to już całkiem wybawi MPK z kłopotów. Tylko czy o to nam wszystkim chodzi?
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Pogońcie tego prezesine i jego kolegę w cholere
Pełna zgoda. Likwidacja MPK wybawi spółkę z kłopotów i Urząd Miasta. Będą oszczędności
:)
Słyszy się, że prezydent biega przy marszałku Przybylskim, oraz przy Idczaku z KD. Aby ci pomogli mu razem z pisem odwołać Rabczenke z funkcji przewodniczącego rady. Chce to zrobić rękami PiSu, aby sam był czysty od takich gierek pozakulisiwych... Trochę zestarzał się pan już na tym stanowisku. Ucieka panu wszystko z rąk. Panie prezydencie...
Rabczenko co z pieniędzmi z ARLEG -u ???
Trochę historii Legnicy dla gimnazjalistów z PO https://legnica.naszemiasto.pl/arleg-kumoterstwo-przy-przetargu/ar/c3-2147470
Proponuję aby władze spółki oddały do kasy miasta pieniądze które firma zapłaciła za zmianę rozkladow
Aktualny prezes arlegu Marcin Jednorał z PiS oraz Jacek Kiełb z bezpartyjnych. Wróże sukces do 14 października. Potem już będzie gorzej. Zapytajcie ich gdzie się podziały pieniądze i dlaczego jest teraz tak źle. Ponoć urząd marszłkowski będzie likwidował arleg po wyborach i wciągał do struktur wrocławskich. Spółka ma przestać istnieć
Tylko to akurat m.in. przez Rabczenkę i jego pomysły z darmowymi przejazdami teraz mamy okrojone godziny jazdy autobusów, a część zlikwidowaną! >:(
No tak, wiec skoro juz w 2018 mpk finanosowo nie wyrabialo to darmowa komunikacja wystrzeliła by spółke finansowo w kosmos jak ruscy łajke wystrzelili :) pomysl jest tak prosty i tak genialny ze tylko pukac sie w czolo ze tak pozno znalazl swiatlo dzienne
Ale z drugiej strony co tu sie dziwić skoro jak w 15 wieku polscy chłopi zakładali babom homonto i orali nimi pole tak teraz przewodniczący rady odpala fejsbuka i ‚orze’ na nim prezydenta,:D
ORZEMY NAJLEPIEJ - nowe haslo dla portalu ‚tulegnica.pl’
Nieodpłatne usługi, w tym przypadku, przejazdy MPK nie są rozwiązaniem, tak samo jak rozdawanie 500+ wszystkim - również tym, których dochody wynoszą 10, 20, 50 tys. miesięcznie, to zwykły populizm, brak rozsądku i myślenia o społeczeństwie jako całości.
Myślę, że rozwiązaniem jest wędka a nie ryba, obniżenie cen np. biletów miesięcznych aby zachęcić jak najwięcej osób do pozostawienia samochodów pod domem etc. Obecnie MPK przewozi emerytów, uczniów i studentów. Osób spoza tej grupy są poza nawiasem, nie ma dla nich żadnych propozycji - zatłoczone, jeżdżące rzadko autobusy nie są alternatywą dla kierowców.
Radni głosując za takim rozwiązaniem, darmowymi przejazdami dla jednej z grup społecznych nie zrobili najwyrazniej uczciwej i wnikliwej analizy nad jego skutkami. Niestety budżet miasta - tak jak nasze budżety domowe nie są z gumy.
MPK stacza się od wielu lat, praktycznie od momentu, kiedy Prezes Łoś poszedł na emeryturę. Nie ma pieniędzy ani na płace ani na nowy tabor. Po jednorazowej wymianie autobusów w 1998 roku nie śladu. Niestety MPK wisi na miejskiej kroplówce. A w ratuszu gigantyczny dług wysysa wszystkie pieniądze. Kto jest głównym architektem zadłużenia Legnicy. Wiadomo, kto od 17 lat zasiada w gdańskim fotelu. Symbolem upadania MPK od wielu lat jest wypożyczenie starych rzęchów z Wrocławia, które po przemalowaniu na barwy legnickiego MPK wożą Legniczan. Symbolem upadku MPK dzisiaj jest widoczny na legnickich ulicach autobus z czarnymi tablicami o nr rejestracyjnym WWO 0279. Czy wiecie od ilu lat obowiązują białe tablice?. Jeśli nie, to powiem, że od 2000 roku. Autobusy po 10 latach powinny być wycofane z eksploatacji ze względów bezpieczeństwa. A ten rzęch jeszcze jeździ w Legnicy. Czy może być jeszcze gorzej. Oczywiście. Dopóki Krzakowski będzie w ratuszu na poprawę nie ma co liczyć..